Introductie Chili rondreis - Vakantiebestemming.info

Introductie Chili rondreis

Amerika > Chili Paaseiland Patagonië
We hebben dec 2014 - jan 2015 een 30 daagse rondreis naar Patagonië en Paaseiland gemaakt waarbij we de landen Chili en Argentinië bezochten. Het was een prachtige reis waar natuur en cultuur regelmatig gecombineerd werd door bezoek aan natuurparken, enkele steden en als afsluiting Paaseiland met zijn bijzondere beelden.

Santiago de Chile
Merengebied - Pucón - Puerto Varas - Isla de Chiloé

We begonnen onze reis in Santiago de Chile de grootste stad en tevens de hoofdstad van Chili. We zijn diverse keren tijdens de reis in Santiago geweest omdat we vanaf hier naar diverse plaatsen vlogen. Tijdens deze bezoeken hebben we vooral het centrale gedeelte van de stad bezocht rondom de Plaza de Armas. In dit gedeelte zie je vele gebouwen die gebouwd zijn in 19 eeuwse neoklassieke architectuur. Voorbeelden zijn de aan het plein Plaza de Armas gelegen kathedraal en het hoofdpostkantoor - Edificio del Correo Central. Maar ook vindt je in de buurt het Palacio de la Moneda het verblijf van de president van de Republiek Chili, het Municipal Theatre of Santiago, Congreso Nacional het voormalige Chileense Congres en diverse andere gebouwen van o.a. justitiële instanties waaronder o.a. het Hooggerechtshof van Chili en het Palacio de la Real Aduana de Santiago waar nu een museum gevestigd is met Pre-Columbiaanse kunst.

Maar als je hier door de stad loopt kom je nog wat natuurlijk ook andere historische gebouwen tegen die interessant zijn. Maar men kan ook uitgebreid winkelen in de vele winkels die gedeeltelijk in voetgangersgebied liggen. Als je wat rust wilt kan je een van de groenstroken/parken opzoeken. Bijvoorbeeld de op een heuvel gelegen Cerro Santa Lucía waar men overblijfselen vindt van twee forten met op de heuvel uitzicht over de stad. Het Parque Forestal vindt je bij het Museo Nacional de Bellas Artes. Door de stad loopt ook de snelstromende Mapocho rivier en men heeft ook regelmatig zicht op de bergen van de Andes. Een stad waar je makkelijk een aantal dagen kan vermaken.

Na Santiago begon de eigenlijke rondreis door met een nachtbus naar Pucón te rijden. Pucón ligt in het merengebied en men ziet vanaf de stad de besneeuwde top van de actieve vulkaan Villarrica liggen. Je kan er diverse activiteiten doen. Wij deden de volgende:
  • Bezoek gebracht aan Mapuche gemeenschap waar we uitleg kregen over de geschiedenis, tradities en gebruiken van deze inheemse indianen.
  • Wandeling Sendero los Lagos in Huerquehue National Park gelegen aan de voet van de Andes ongeveer 35km van Pucón.
  • Verder kan je in Pucón bij het Villarica meer naar een strandje of naar de haven waar men een rondvaart kan maken.
  • Je kon de stratovulkaan Villarrica beklimmen. Dit zal echter vanwege recente uitbarsting een tijdje niet mogelijk zijn. De vulkaan is na onze reis op 3 maart 2105 tot uitbarsting gekomen.

Na Pucón gingen we naar aan het Llanquihue meer gelegen Puerto Varas waar je bij goed zicht uitzicht hebt op de drie vulkanen Osorno, Calbuco en Tronado.  Vanuit Puerto Varas hebben we een dagexcursie gemaakt naar het eiland La isla Grande de Chiloé. Chiloé staat bekend om zijn bijzondere kerken in Chilotan architectuur gebouwd. In tegenstelling tot de Spaanse koloniale bouw zijn ze van hout gebouwd en zijn de daken bedekt zijn met houten dakshingles. Een aantal staan er op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Op het eiland bezochten we o.a.:
  • Chacao met dorpsplein en grijze kerk Iglesia Matriz de San Antonio de Chacao en typische woningen van het eiland.
  • Ancud met Fort San Antonio gebouwd in 1770 waarbij de muren en kanonnen goed bewaard zijn gebleven. Tevens Kerken van Chiloé Museum een oude kerk waar men een tentoonstelling heeft over de kerken, bouwstijlen en de manier van bouwen zonder spijkers of lijm.
  • Dalcahue
  • Castro met Palafito’s, traditionele houten paalwoningen. Verder 2 kerken die op de UNESCO World Heritage Site staan n.l. de aan de Plaza de Armas gelegen Iglesia San Francisco die in fel geel en paars geschilderd is. De Iglesia de Señora de Gracia de Nercónc ligt 4km vanaf Castro.

Patagonië

Chili - Punta Arenas - Torres del Paine

Argentinië - Ushuaia - El Chaltén - El Calafate

Na Puerto Varas gingen we naar de meest zuidelijkste stad van Chili Punta Arenas aan de straat van Magallanes. Hier diverse herenhuizen in Franse stijl die vooral door José Menéndez en Mauricio Braun gebouwd zijn in de tijd dat ze flink hadden verdiend aan het bevoorraden van de schepen die Punta Arenas passeerden voordat ze om Kaap Hoorn gingen voordat het Panamakanaal gebouwd was. Het Braun Menendez Palace met Magallanes museum en Palacio Sara Braun bij het plein Plaza Muñoz Gamero zijn daar een voorbeeld van. Op het plein ook de kathedraal en een monument met bronzen beeld van Ferdinand Magellan’s met inheemse indianen. Iets van het centrum de begraafplaats Cementerio Municipal metvele mausoleums/kapellen van eenvoudig tot hele bouwwerken met versieringen en beelden omgeven door grote getrimde cipressen waar kolonisten en slachtoffers van de schipbreuken uit alle delen van de wereld begraven liggen.

Vanuit Punta Arenas begonnen we onze ontdekkingstocht naar Patagonië. We reden met een openbaar vervoer bus naar Ushuaia in Argentinië over uitgestrekte vlaktes. Bij Punta Delgada staken we met een autoferry de Straat van Magallanes over. Na de Chileense en Argentijnse grens reden we over de nationale weg Ruta Nacional 3 naar Ushuaia.
IUshuaia hebben we twee activiteiten gedaan n.l. :
  • Bezoek aan Nationaal Park Tierra del Fuego ca. 12 km van Ushuaia. We gingen wandelen vanaf de Zaratiegui Bay. Route nr.2 de Costera Trail is een prachtige route 8 km langs de oever van het Beagle Chanel en de Lapataia Bay met uitzicht op diverse besneeuwde bergen. De paden waren afwisselend klimmend en dalend met boomstammen – wortels op het pad. Voor iedereen met een normale conditie te doen. De wandeling eindigde bij de Lapataia rivier die de verbinding vormt tussen het Beagle Chanel en het Roca (Acigami) Lake.
  • Boottocht over Beagle kanaal van ca. 4 uur. Hierbij gingen we langs een aantal eilanden en de rood wit gestreepte vuurtoren Les Eclaireurs Lighthouse waarbij we tientallen zeeleeuwen, grote hoeveelheden aalscholvers zoals de keizeraalscholver zagen. Bij het kleine Bridges Island gingen we aan land en maakte daar een korte wandeling van ca.30 minuten met uitleg over een kuil wat door de Aboriginals was gemaakt, diverse bloeiende bloemen en zeer kwetsbaar mos. Op het hoogste punt van het eiland hadden we mooi zicht rondom met bergen waar de zon gedeeltelijk op scheen.

Vanuit Ushuaia vlogen we naar El Calafate waarna we in we in ruim 3 uur, ca. 220km noordelijk naar El Chaltén reden. Het is gelegen in het noordelijk gelegen gedeelte van Los Glaciares National Park - Unesco World Heritage List Ref:145 (sectie Reserva Nacional Zona Viedma) aan de basis van Cerro Torre en Cerro Fitz Roy gebergte bij de rivier Río de las Vueltas. Een prachtig gebied om te wandelen. We hebben hier twee wandelingen gemaakt.
  • Een lange pittige wandeling naar de Laguna de las Tres het kobalt blauwe gletsjermeer aan de voet van de berg Cerro Fitz Roy van totaal ruim 20km. Tijdens de wandeling diverse uitzichtpunten en prachtige vergezichten op de rivier de las Vueltas en de bergen Cerro Torre - Mt. Torre (3102 m)  en Cerro Fitz Roy - Mt. Fitz Roy (3405m) met zijn gletsjers. Onderweg afwisselend bossen, moerasachtig en bergachtig gebied. Ca. 2 km voor de Laguna de las Tres begint een zeer steile klim naar de Laguna de las Tres. Je hebt hier wel een redelijke conditie voor nodig maar het is zeker de moeite waard. Vanuit het uitzichtpunt bij de Laguna de las Tres hadden we mooi zicht op een gletsjermeer en de diverse bergtoppen rondom.
  • De tweede wandeling was een wandeling naar de Laguna Torre. Hier hadden we uitzicht op de andere zijde van de bergen dan de dag ervoor.

Paaseiland - Isla de Pascua

Aan het einde van de middag reden we met een lokale bus terug naar El Calafate. Vanaf hier hebben we een ander gedeelte het zuidelijke gedeelte van het Los Glaciares National Park bezocht. Dit gedeelte staat meer bekend om zijn gletsjers. Vanaf El Calafate zijn we twee dagen naar verschillende gletsjers geweest. Vanaf het schiereiland Peninsula de Magallanes heeft men diverse mogelijkheden om deze te zien.

We hebben de bekende Perito Moreno gletsjer gezien vanaf diverse standpunten via een gletsjerwandeling, boottocht en uitzichtpunten. Ook hebben we er een boottocht met catamaran gemaakt vanaf de haven Puerto Bandero langs de Upsala Glacier met ervoor een grote massa ijsbergen, drijvende ijsschotsen en klein ijs. Ook zagen we de Spegazzini gletsjer de hoogste gletsjer in het Parque Nacional de Los Glaciares. In El Calafate hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het vogelreservaat Reserva Laguna Nimez aan de Lago Argentino. Bij diverse uitkijkpunten kan men vogels kijken.
Na El Calafate reden we weer terug naar Chilleens Patagonië. Hier bezochten we Nationaal park Torres del Paine in het zuiden van Chili. Het bestaat uit bergen, gletsjers, meren en rivieren. Het behoort net als het Nationale Park Los Glaciares tot het zuidelijke Patagonië Ice Field. In het Nationale Park Torres del Paine hebben we twee gedeeltes bezocht. De eerste rondom de bergketen Torres del Paine met zijn drie granieten toppen van de Paine bergmassief in een van de refugio Torre. Het tweede gedeelte was bij Lake Pehoé waar we sliepen in refugio Paine Grande met uitzicht op het meer en de bergketen Cuernos del Paine. Tijdens de wandelingen liepen we een gedeelte van de veel gelopen W circuit dat één van de meest populaire wandelingen in Patagonië is. De klassieke W tocht duurt 5 tot 7 dagen met 5-8 uur wandelen per dag. Je komt langs vele belangrijke bezienswaardigheden  van het park zoals Los Torres, Los Cuernos, Valle Frances, Paine Grande, en Glacier Grey. Zorg wel dat je een goede conditie hebt want de wandelingen kunnen zwaar zijn over de ruige paden, met onbetrouwbaar weer en vaak sterke wind.

De volgende wandelingen - activiteiten deden we:
  • Mirador Base de las Torres. Hier een prachtig gletsjermeer met uitzicht op de gletsjer die onder de drie granieten toppen van de Paine bergketen of Paine Massif ligt.
  • Glacier Grey. Een niet al te zware wandeling langs Lago Grey die eindigde bij het eerste uitzichtpunt van de Grey gletsjer
  • Glaciar del Frances ca.18 km. De wandeling liep door bosgebied dat grotendeels (176 km2)) in december 2011 door een bosbrand was afgebrand. Met vele uitzichten op de Cuernos del Paine langs het meer LagoSkottsberg kwamen we bij de 1ste mirador – uitzichtpunt bij de gletsjer met gletsjermeer Frances.
  • Vanaf de boottocht terug op Lake Pehoe hadden we zicht op verschillende bergtoppen waaronder de Cuernos del Paine waar sneeuw op was gevallen. Zo zie je dat het weer en landschap snel kan veranderen.
  • Uitzichtpunt Mirador del Nordenskjöld. Hier uitzicht op het meer Lago Nordenskjold en weer de Cuernos del Paine en omliggende bergen.

We gingen het park uit via toegangspunt Porteria Laguna Amarga waarna we richting Puerto Natales reden. Onderweg stopte we bij een Estancia Los Manantiales waar we uitleg over het werk op de ranch, rodeo en schapenhouderij kregen. Als afsluiting hadden we er een lamsbarbecue. Hierna reden we verder naar Puerto Natales.

De laatste activiteit in Patagonië hadden we onderweg naar Punta Arenas via Ruta 9Hier zagen we de Magelhaenpinguïn. Ze lagen te rusten ophet strand, gingen af en toe in zee, liepen wat rond te waggelen of liepen richting het gras en struikgedeelte. Prachtig om te zien.

Via Punta Arenas zijn we weer naar Santiago de Chile gevlogen en daarna de dag erna naar Paaseiland. Paaseiland – Isla de Pascua is een Polynesisch eiland in de Grote Oceaan en behoort Staatkundig bij Chili. Het eiland is vooral bekend door de honderden Moai – paaseilandbeelden die er te vinden zijn waarvan we natuurlijk een aantal hebben bezocht. Het is een van de meest geïsoleerde eilanden ter wereld.

De belangrijkste bezienswaardigheden die we zagen waren:
  • Tahai complex op loopafstand van Hanga Roa. Het bestaat uit 3 delen n.l. Ahu Vai Ure met 5 grote beelden op een ahu. Ahu Ko Te Riku met witte ogen, zwarte pupillen en een rode cilinder op zijn hoofd wat haar of hoofddeksel voor moet stellen. Verder heb je er de Ahu Tahai.
  • Rano Raraku: Een grote vulkaankrater waar een tufsteengroeve te zien is waar in de kraterwand vele Moai zijn uitgehouwen. Een gedeelte ca.70 Moai staan nog gedeeltelijk vaak tot de schouders in het gras op de zuidhelling van de krater.
  • Ahu Tongariki de grootste Ahu van Paaseiland. Een ceremonieel platform, 220 meter lang met 15 Moia beelden waaronder de zwaarste ( 86 ton ) die er gebouwd is op het eiland.
  • De oude vulkaankrater Rano Kao – Rano Kau – Ko e Poko Urimet met er vlakbij het Nationaal reservaat Orongo met een gerestaureerde dorp bestaande 53 ovalen huizen uit de 16e eeuw.
  • Ahu Akivi: Een platform met zeven beelden - Moai die als enige met hun hoofden richting zee staan.
  • Puna Pau: Steengroeve in een kleine krater. Uit de steengroeve van Puna Pau haalde men de rode vulkaansteen scoria waarmee men de Pukao (topknots - haar boven het hoofd) dat op sommige hoofden van Moia standbeelden stond maakte.
  • Anakena beach met twee Ahu – platforms n.l. Ahu Nao-Nao bestaat uit zeven Moai en Ahu-Ature, een grote Moai dat iets dikker qua figuur is met een breder gezicht dan andere Moai op het eiland.

Paaseiland was onze laatste bestemming van deze prachtige rondreis van Sawadee vakanties door Chili en Argentinië. Daarna zijn we weer teruggevlogen naar Nederland. Voor gedetaileerde informatie en foto's kijk op de andere pagina's op mijn website.