Ruaha National Park-Bagamoyo - Vakantiebestemming.info

Ruaha National Park
Tanzania Zuidelijk safaricircuit
Tandala Tented Camp - Ruaha National Park

Een bewerkte versie van Selous Game Reserve staat op  Reiskrantreporter.nl.

Vanuit Udzungwa Mountains National Park zijn we weer naar Mikumi gegaan waarna we verder over de Tanzam Highway onze weg vervolgden naar Iringa. Deze weg liep door een prachtig bergachtig landschap met mooie valleien met vele baobab bomen op de hellingen en een rivier die erdoorheen liep. Daardoor word het ook wel baobab valley genoemd. OP dit stuk was men druk aan het werken om de Tanzam Highway te verbreden en opnieuw te asfalteren. In Morogoro hebben we een lunchstop gemaakt en even over de lokale markt gelopen. Veel vis vaak heel kleine en vaak gedroogd of gerookt. Maar ook mooi opgestapelde(exotische) groenten, fruit en vele verschillende kruiden en rijst/graansoorten. Na Iringa was het nog ongeveer 2 uur rijden naar onze overnachtingplaats Tandala Tented Camp. Ongeveer 1 1/2 uur over een goed onderhouden zandweg.

Tandala Tented Camp<br />You Tube

Tandala Tented Camp bestaat uit tien ingerichte tenten op een verhoging aan een (drooggevallen) rivier met een apart restaurant/bargedeelte. Bij het kamp diverse drinkpoelen. Er was een grote bij de bar en een aantal kleinere aan de oever van de drooggevallen rivier bij de tenten. We hebben er regelmatig wild gezien o.a. diverse groepen Afrikaanse Olifanten (Loxodonta Africana) Masai Giraffe (Giraffa camelopardalis tippelskirchi) knobbelzwijnen (Phacochoerus africanus - Warthog) impala (Aepyceros melampus - rooibok) grote koedoe (Tragelaphus strepsiceros - kudu) , Mangoesten (Herpestidae -  mongoose) gele baviaan (Papio cynocephalus) en grote hoeveelheden korhoenders (Lyrurus tetrix of Tetrao tetrix) Tijdens een romantisch diner in de openlucht onder de volle maan zagen we bij het zwembad/bargedeelte drie leeuwinnen (Panthera leo) lopen. Ze liepen  bij de rivier en gingen de oever op waarna ze gingen liggen. Later hebben we ze voor onze tent zien liggen op circa 50 meter afstand. In de nacht zijn we enkele keren wakker geworden van diverse dierengeluiden o.a. een trompetterende olifant en bavianen die alarmgeluiden aan het maken waren. Naast de prachtige locatie met zijn vele wild was ook het eten en de service perfect. Zeker een aanrader.

Groepje steppe zebra's bij waterpoel -  Ruaha National Park
Landschap / Ruaha National Park -  Ruaha National Park
Afrikaanse Olifanten bij de Ruaha Rivier -  Ruaha National Park

Ruaha National Park is 10.300 km2 groot en samen met de Game Reserves Rungwa, Kizigo and Usungu vormt het een groot ecosysteem. Dit valt in een  overgangszone een zogenaamde transitiezone die de overgang tussen zuidelijk en oostelijk Afrika vormt. Hierdoor heeft men hier een uniek ecosysteem van verschillende klimaattypes, droog, heet, savanne en koude bergbossen, Riftvallei zones en rivierbossen langs de Ruaha rivier. Men vindt hier flora en fauna van de beide delen van Afrika.

Tijdens ons verblijf in het park hebben we twee gamedrives gemaakt een van een gehele dag (7-18uur) en een in de ochtend (7-14uur) We reden vanaf Tandala Tented Camp in ongeveer 15 minuten naar de main gate van het park. Hier werden de entreegelden betaald en werden we ingeschreven. Ondanks dat we de enigste waren duurde het elke keer 30 minuten voordat we door mochten. Vanaf de gate reden we eerst door 'Miombo woodland' waarna we bij de Great Ruaha Rivier aankwamen. Hier hadden we een stop en konden we het prachtige landschap bij de rivier bekijken. Bij de rivier diverse nijlpaarden (Hippopotamus amphibius) krokodillen (Crocodylidae) en in de middag toen we terugkwamen was er een kleine groep Afrikaanse olifanten en giraffe. Daarna verder het park ingereden met rond de rivier uitgesleten kloven, baobabs, euphorbia, acacia, ondergelopen grasland, bossen en diverse geïsoleerde heuvels / rotsen. Op deze rotsen zagen we diverse klipdassen (Procavia capensis - rock hyrax) die aan het zonnen waren. Verder vooral in de middag veel wild gezien vooral langs een (zand)rivier. In eerste instantie zagen we in de ochtend zo af en toe wat wild maar op een gegeven moment leek het wel of ze van overal kwamen. Vooral olifanten zagen we massaal (soms groepen van meer dan 30 stuks) in en rond de vaak drooggevallen rivier. Bij deze rivier wat het wel groen en maar het water lag redelijk dicht onder de oppervlakte. We zagen de beesten met de hoeven of poten kleine poeltjes maken om zo aan water te komen.

Leeuwin liggend (Panthera leo) -  Ruaha National Park
Grote groep wildebeesten  -  Ruaha National Park
Landschap in Ruaha National Park
Groepje steppe zebra's bij waterpoel -  Ruaha National Park

Tegen het einde van de eerste drive hebben we ook een luipaard gezien. Hij lag verscholen achter wat struiken. Op een gegeven moment stonden er 6 wagens rondom. Alleen de luipaard (Panthera pardus) was er niet zo happy mee. Hij stond op liet erg agressief zijn tanden zien en liep snel weg. Nadat we de luipaard hadden gezien zijn we op zoek gegaan naar prooi die hij gevangen kon hebben. Wij vonden deze iets verderop onder struiken. Het was een dode impala waar de onderzijde tot het karkas netjes weggegeten was. De onderzijde is blijkbaar het makkelijkste te eten omdat het zachter is. Maar we hebben de beide dagen natuurlijk ook diverse groepen leeuwen gezien die aan het rusten waren. Een van de hoogtepunten van de tweede game drive was wel het zien van een grote groep wildebeesten (connochaetes - gnoe - Gnu  - Wildebeest) Deze groep liep evenwijdig met de weg en ze waren op weg naar de rivier om te drinken. Het zullen er honderden geweest zijn. Wij bleven even voor het punt staan waar ze de weg over wilden steken naar de rivier. Na aarzeling gingen een klein aantal naar de rivier en gingen in een rijtje staan drinken. Prachtig om dit te zien. Daarna hebben we ze met rust gelaten zodat de rest ook naar de rivier kon.

Ruaha Hornbill  -  Ruaha National Park
Landschap Ruaha National Park -  Ruaha National Park

Onderweg zagen we ook veel steppe zebra (Equus quagga - Equus burchelli – plain zebra) regelmatig aan het drinken bij diverse poeltjes. Maar ook bosbokken (Tragelaphus scriptus - bushbuck) waterbokken mannetjes en vrouwtjes (Kobus ellipsiprymnus - Waterbuck) dikdik (kleine antilope) gewone jakhals (goudjakhals - Canis aureus - golden jackal) en eekhoorns.

Maar naast de dieren waren er in Ruaha National Park natuurlijk ook vogels. We zagen er vele maar de volgende kwamen we regelmatig tegen. We zagen diverse soorten neushoornvogels (Hornbill - Bucerotidae) waaronder de Ruaha Hornbill (Tanzanian Red-Billed Hornbill) en de zuidelijke grondneushoornvogel (Bucorvus leadbeateri - Southern Ground Hornbill) die vooral op de grond loopt. Verder zagen we vele Afrikaanse visarenden (Haliaeetus vocifer – African Fish eagle) IJsvogels o.a. de  Bonte ijsvogel  (Ceryle rudis - Pied Kingfisher) die zwart-wit gekleurd is, diverse ooievaarsoorten o.a. de zadelbek ooievaar( Ephippiorhynchus senegalensis - Saddle-billed Stork) Nimmerzat (Mycteria ibis- Yellow-billed Stork)  gieren, hoenders, struisvogels (Struthio camelus) reigers, kraanvogels, Scharrelaars (Coraciidae) Cabanis klapekster (Lanius cabanisi - Long-tailed Fiscal)  witnekraven (Corvus albicollis- White-necked Raven) en nog vele meer.

Na het prachtige Ruaha National Park zijn we weer naar de kust gereden. Hier hebben we 1 1/2 dag over gedaan. We zijn grotendeels over de Tanzam Highway via Mikumi naar Morogoro gegaan. Hier hadden we een overnachting. De dag erna waren we rond het middaguur in Bagamoyo. Dit was vroeger een van de belangrijkste handelshavens langs de Oost-Afrikaanse kust. Vandaag de dag telt de stad ongeveer 30.000 inwoners en is de hoofdstad van het district Bagamoyo. De stad is tevens een werelderfgoed. Wij sliepen in de Travelers Lodge - Bagamoyo waar we sliepen in een cottage (huisje) in de grote tuin van de lodge. Het strand was niet ver weg en we hebben daar een korte wandeling gemaakt. In de middag kwamen vele vissers met hun dhows of andere vissersboten terug met hun visvangst. Dan was het meteen druk rondom en werd de vis direct gekeurd en verkocht. We zagen ook een geïmproviseerde veiling op het strand waar de vis per opbod werd verkocht. Een interessant schouwspel. Ook hebben we met een gids een wandeling gemaakt door het oude gedeelte van de stad. Bagamoyo was in de eerste helft van de 19e eeuw een handelspost voor ivoor en de slavenhandel. We hebben het oude fort bezocht waar de slaven naar toe gebracht werden en bleven totdat ze verscheept werden naar Zanzibar. Daar werden ze dan verkocht. Nu wordt het fort bewoond door studenten die hier erg eenvoudige basic kamers hebben. Daarna via een Duits kerkhof naar het strand gelopen(Bagamoyo was van 1886 tot 1891 het Duitse hoofdkwartier voor Duits Oost-Afrika) Hier kwamen we langs vele vissersboten en via de ruines van een oud douanekantoor gingen we weer het dorp in. Daarna zijn we nog naar een museum over Bagamoyo en de slavernij geweest met de Catholic Parish church en een oude kerktoren. Hierna hadden we een middag rust en konden we ons voorbereiden op de terugreis naar Dar es Salaam en Nederland.

Deze rondreis door Zuid Tanzania met zijn natuurparken was een fantastische reis die geheel aan onze verwachtingen heeft voldaan. We kwamen veel wild tegen in uitgestrekte rustige natuurparken. We hebben bijzondere gebeurtenissen gezien zoals de verschillende leeuwen en gieren met prooi en dode olifant met krokodillen en dit alles met prachtige landschappen en grotendeels goede overnachtingplaatsen. Deze rondreis van  Matoke Tours -  De Tanzania en Oeganda belevenis is zeker het aanraden waard. Voor verdere details en beschrijvingen van de reis kijk op de desbetreffende pagina's van de natuurparken.