Lake Bunyonyi - Bushara Island - Vakantiebestemming.info

Afrika > Oeganda
Zicht op Lake Bunyonyi  - Oeganda
Zicht op Lake Bunyonyi vanuit Bushara Island - Oeganda

Vanuit Kisoro waarvan we naar Bwindi National Park ( Berggorilla tracking ) zijn geweest zijn we teruggereden naar Kabale. Dit weer over de slechte slingerende bergweg met mooi uitzicht op verschillende meren en landbouwgebieden ( vanaf 2009 was men deze aan het asfalteren ) Na circa 3 ½ - 4 uur kwamen we aan in Kabale. Hier even gestopt bij een T-shirt winkel waar we T-shirts hebben laten maken naar eigen wens van ons bezoek aan Oeganda. Ze kosten 20.000 USCH. Hierna nog een tijdje doorgereden naar een restaurant op een helling. Onderweg zagen we een aantal werkers die stenen handmatig aan het verkleinen waren. Wat een werk terwijl daar toch machines voor zijn. Bij het restaurant waar het ondertussen was gaan regenen een mooi uitzicht op Lake Bunyonyi met minstens 20 eilandjes.

Bij het restaurant hebben we geluncht waarna we naar de Rutinda Jetty gingen. De opstapplaats van ons bootje die ons naar Bushara Island bracht. Hier bij de jetty was het markt. Het was er druk en heel erg kleurrijk. Maar daar zijn we verder niet geweest. We gingen met een overdekte motorboot op weg naar Bushara Island Camp. Normaal zouden we met een kano gaan. Alleen vanwege het weer was dat wat minder fijn. Wij vonden dat niet erg want nu was de boot toch wat stabieler. En natuurlijk ging het ook nog sneller.

Markt bij opstapplaats Lake Bunyonyi  - Oeganda
Markt bij opstapplaats Lake Bunyonyi - Oeganda
Ingerichte tent in Bushara Island Camp - Oeganda

Na ongeveer 10 minuten kwamen we aan bij het eiland. Uitgestapt en naar de receptie/restaurant gelopen die op de heuvel in het midden van het eiland lag. Hier kregen we de sleutel van onze tent. De tenten lagen enkele minuten lopen van het restaurant/bar gebouw. Bushara Island Camp is een door de gemeenschap beheerd eiland met ondersteuning van Canadese missionarissen. Op het eiland een aantal cottages en een groter aantal ingerichte tenten. In een van die tenten sliepen wij. Het waren bungalowtenten die onder een afdak met rieten dak stonden. Tevens was de vloer en veranda bestraat. In de tent twee eenpersoonsbedden en een tafeltje met stoel. Voor de tent ook een gelegenheid om te zitten en een wasbak met wat koud water.

De wc was een eco toilet een gat in de grond waar een wc pot opstond. Na de grote boodschap moest je er as overgooien om geur en vliegen te voorkomen. De urine werd verdeeld door een verdeler op de pot. Verder was er een douche in de openlucht met natuurlijk een afscheiding. Hier kwam het water uit een soort melkton met sproeier waar warm water ingedaan werd. Dit warm water moest men minimaal een half uur van tevoren aanvragen bij de receptie. Men kwam dan met een jerrycan het vat vullen met warm water op de afgesproken tijd. Het was voldoende om een tijdje te douchen. Primitief maar je kon fatsoenlijk douchen en daar gaat het toch om.

Douche bij tent in Bushara Island Camp - Oeganda
Eco toilet bij tent in Bushara Island Camp - Oeganda
Eco toilet bij tent in Bushara Island Camp  - Oeganda

In het restaurant was het beste om ruim van tevoren op te geven wat en hoe laat je ging eten. Dit om lange wachttijd te voorkomen. Meestal kreeg je het dan rond de afgesproken tijd. We hebben slechts een maal gehad dat het erg lang duurde. Maar toen was de stroom uitgevallen en kon men niet echt goed doorwerken. Men had er een beperkt aantal eenvoudige gerechten. De gerechten werden redelijk bereid. Geen haute cuisine maar goed te eten. De volgende dag waar we een rustdag op het eiland hadden was het erg fris. Het was circa 18C bewolkt met af en toe wat druppels. In de nacht had het hevig geregend. Na een douche zijn we gaan ontbijten. Dit was exclusief arrangement. Dus konden we kiezen wat we wilden. Wij kozen toast met jam (1000USCH) gebakken ei (2000USCH) en thee/koffie (1000USCH)

Vogel op Bushara Island  - Oeganda

Na het ontbijt hebben we het rustig aangedaan. Tijdens de dag zijn we een aantal keren het eiland rondgelopen. Dit was circa 1,8 kilometer dus je was er in korte tijd omheen gelopen. Vanuit het eiland had je redelijk uitzicht op een aantal andere eilanden. Aan de oevers lagen een aantal kano's die je kon huren om wat te gaan varen. Er was ook een klein grasstrandje waar je bij beter weer zou kunnen zonnen. Op het eiland waren twee korte wandelingen uitgezet een rondom en een dwars door het eiland. Deze gingen o.a. door o.a. eucalyptus bos. Tijdens ons verblijf op het eiland hebben we heel erg genoten van de vele vogels die op het eiland zitten. Rustig zittend kwamen ze soms heel erg dichtbij. Prachtig om ze zo dichtbij te kunnen observeren. Verder hebben we de dag al luierend, etend, drinkend en rustend doorgebracht. De dag erna zijn we weer met een bootje opgehaald. We zijn toen nog naar een school wezen kijken.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________