Malawi- Liwonde N.P-Zomba Plateau - Vakantiebestemming.info

Zomba Plateau - Liwonde National Park

Bij Liwonde National Park - kampeerterrein onder Baobabs
Olifanten aan de oevers van de Shire rivier - Liwonde National Park

We zijn naar Malawi gereden vanaf Mozambique over bergen en heuvels wat soms erg langzaam ging aangezien onze Overland truck niet veel vermogen had. Daardoor waren de verwachte lange reisdagen extra lang. In Malawi was voornamelijk de natuur bij het Zomba plateau en Liwonde National Park het belangrijkste voor ons.

Eerst gingen we naar het Zomba Plateau op bijna 2000 meter hoogte. Een wandelgebied met vele riviertjes, stroompjes, watervallen, heuvels en bossen met dennenwouden, inheemse cipressen en cederbomen. Wij hebben er een wandeling gemaakt vanaf de Trout (forellen) farm langs de Mulumguzi rivier. Na vele stroomversnellingen en wat klimmen en klauteren kwamen we bij de Williams Falls, een waterval met verschillende niveaus. Tijdens de wandeling vele boomvarens, varens en veel onderbegroeiing met struiken en bloemen. Daarna kwamen we bij een opener landschap met uitzicht op een mooie bergrug. Bij het uitzichtpunt Chingwe’s Hole. Een kuil waar van wordt gezegd dat hij ongeveer 20 meter diep is. Het aparte is dat er bomen in de kuil groeien. Bij de Chingwe’s Hole vindt je ook een mooi uitzichtspunt. Normaal zou je er een mooi uitzicht hebben met zicht op Lake Chilwa en Zomba. Maar toen wij er waren was het erg bewolkt zodat ons uitzicht slechts een wolkendek was. Jammer. Daarna zijn we naar het hoogste punt gelopen de berg Malumbe (2075m) Hier geluncht met ons meegenomen lunchpakket. Rondom deze berg waren grote gedeeltes afgebrand waarschijnlijk om de begroeiing laag te houden. Hierna via een glad (had erg geregend de nacht ervoor) liepen we terug naar onze camping bij de troutfarm. De camping ligt bij een forellenfarm die zijn beste tijd gehad heeft. Er was namelijk niet echt veel meer in de kweekbakken. De camping lag prachtig aan een beekje met wat enkele overkappingen waar men kon zitten als het regenden. Hebben we helaas wel nodig gehad. Het regende in de avond behoorlijk. Op de camping kwamen overdag dagjesmensen die er wat kwamen wandelen of recreëren.

Liwonde National Park

Na het Zomba Plateau zijn naar Liwonde National Park aan de Shire rivier gegaan. Het Nationale Park (550km²) heeft lagunes, moerassen, open grasvelden, heuvels en mopanebossen. In en langs de rivier waar we een boottocht hebben gemaakt zagen we vele nijlpaarden, wrattenzwijnen (warthogs), Afrikaanse Visarenden, Bavianen, vervet monkey’s en vele andere watervogels. We zagen ook veel vissers met hengels vissen gezeten in een uitgeholde boomstam of Mokoro die visten op kleine vissen. Verder hebben we 3 maal olifanten gezien. De derde maal een groep van 3 volwassenen en 2 jonge olifanten die in het water stonden te eten van de waterplanten. De allerkleinste ca 2-3jr oud stond nog wat wankelend in het water te lopen.  Was prachtig om ze te zien.  Op de terugweg hebben we genoten van de zonsondergang met uitzicht op een open landschap met vele baobabs.

Daarna gingen we terug naar onze camping/luxe tentenkamp Bushman’s camp. Deze lag ongeveer 4 kilometer van de gate van het Nationale Park. Het lag prachtig bij vele baobab bomen en aan de oever van de Shire rivier. Het camp had eerst in het Nationale Park gelegen en was door de regering uit het park gezet. Toen wij er kwamen was men een nieuw luxe tentenkamp aan het inrichten. Een klein aantal luxe ingerichte tenten was bijna klaar. Het camp moest een tiental luxe ingerichte tenten krijgen met eigen douche/wc, een bar/restaurant en bij de rivier een verhoogd uitzichtspunt. Het lag prachtig onder baobab bomen.

Laat in de middag zijn we naar Liwonde gereden (ca45minuten) Hier hebben we met een kleine boot (10+2personeel) over de Shire rivier gevaren. We vaarden richting Liwonde National Park. Vrij snel zagen we in een inham van de rivier een groepje van 6-7 nijlpaarden die regelmatig onder water gingen. Onderweg veel vissers met hengels, vaak tussen het riet en gezeten in een Mokoro oftewel een uitgeholde boomstam. Ze visten op kleine vissen. Al vrij snel zagen we twee grote olifanten waaronder een grote bul op de oever lopen. Verder regelmatig meer nijlpaarden, wrattenzwijnen (warthogs) bavianen, vervet monkey’s,  Afrikaanse visarenden, verschillende ooievaarsoorten en andere vogels. Hebben in totaal drie maal olifanten gezien. Het hoogtepunt van onze boottocht was de groep olifanten met 3 volwassenen en twee jongeren. De allerkleinste was 2-3jr oud en stond nog wat wankelend in het water te eten en te lopen. Hebben ze natuurlijk een tijdje bekeken. Erg mooi. Tijdens de boottocht was er langs de oever veel riet, soms was het landschap wat opener en er waren veel baobabs. Op de terugtocht hadden we ook nog een mooie zonsondergang.

Kampeerterrein bij Zombaplateau - Malawi
Wandeling Zomba Plateau - Malawi

De dag erna zijn we na een vroeg ontbijt met een oud model 4x4 drive landrover naar het Nationale Park gereden. We zijn het park ingereden en vlakbij de rivier zijn we uitgestapt en onder begeleiding van een ranger en soldaat met geweer hebben we een wandelsafari gemaakt. We hebben langs de rivier gelopen met drassige grond, veel kort riet, veel impala’s en waterbokken, zowel mannetjes en vrouwtjes.  Zagen ook een nijlpaard maar daar zat weinig leven in. Waarschijnlijk was hij ziek. Na de wandeling langs de rivier zijn we bossen ingelopen en hoopten olifanten tegen te komen. Maar helaas hebben we ze niet gezien. Totaal was de wandeling bijna 3 uur. We werden opgepikt en reden terug naar onze kampeerplaats.

Laat in de middag hebben we met een nog oudere 4x4 drive landrover een gamedrive gemaakt. Onderdelen lagen halflos, draden waren amateuritisch aan elkaar gemaakt. Voordat we weggingen keek het personeel twijfelachtig naar de banden. Maar toch reden we naar het Nationale Park. Tijdens deze tocht reden we door bosgebied maar ook langs de waterkant van de rivier de Shire wat drassig was met struiken, palmen en opener vlaktes. Net als in de ochtend zagen we impala’s , waterbokken maar in de bossen een klein groepje (6) sabelantilopen, een kudde (ca25) Afrikaanse buffels, kudu, ground-hornbill, bavianen en vervet monkey's. Op een gegeven moment werd het donker en werd er een groot zoeklicht amateuristisch aan de accu aangesloten met wat draden. Een wonder dat het licht gaf. Tijdens het rijden werd de lamp naar  rechts en links bewogen zodat we zo wild in het donker konden vinden. Op een gegeven moment hoorden en voelde we dat we een lekke band hadden. De chauffeur stopte en aangezien we geen reserveband hadden probeerden hij te bellen met zijn mobiele telefoon om hulp. Hij kreeg alleen geen contact. We weten niet zeker of hij geen beltegoed had of geen bereik. Daarom reden we langzaam met de lekke band al hobbeld richting gate wat normaal toch al ca45 minuten zou duren. Sommige van onze reisgenoten raakten een beetje in paniek. Verschillende keren heeft hij geprobeerd te bellen totdat hij zelf werd gebeld. Na vragen kregen we te horen dat er hulp onderweg was. Na ongeveer 30-45 minuten kwam er hulp. Wij stapten over op de jeep van de ochtend die moest keren en ook vast kwam te zitten. Na aangeduwd te zijn door onze helpers konden we onze terugreis vervolgen. De  helpers gingen de band wisselen en wij gingen net of er niks gebeurd was al schijnend terug naar de uitgang van het park. Net of er niks gebeurd was. Maar toch zagen we nog een nijlpaard met jong die het pad overstak. Toch nog een mooie afsluiting van een spannende tocht.

De dag erna zijn  we naar het schiereiland Cape Mclear  naar de plaats Chembe bij Lake Malawi gereden. Hier sliepen we op het kampeerterrein bij de Fat Monkey Lodge. Verdere informatie op de pagina Lake Malawi.