Fort Portal - Vakantiebestemming.info

Afrika > Oeganda
Fort Portal - Wever vogeltje - Weaver bird
Fort Portal - Kolibrie - Sunbird

Vanaf Kibale Forest National Park gingen we naar Fort Portal. Ons hotel in Fort Portal was Ruwenzori View Guesthouse. Een hotel beheerd door een Engels-Nederlands koppel. Dat is ook wel te zien. Het hotel is huiselijk ingericht netjes en er is op details gelet qua inrichting zodat de gast tevreden is. De meeste kamers lagen met een terrasje aan een grote tuin met een mooie bloementuin. Hier had je uitzicht op de pieken van de Ruwenzor is. En het eten was super. Er werd zoveel mogelijk tegelijkertijd met de rest van de gasten gegeten aan een of meerdere tafels. Wij hadden de eerste dag 2 soorten soep, Tipapia in mosterdsaus met verse groenten en garnituur. Tevens waren er verse vruchten en ijs. Het hotel is zeker een aanrader waard. We hadden de dag in Fort Portal een relax ochtend. We konden wat uitslapen. We kregen een uitgebreid ontbijt. Vooral als je het vergeleek met de rest van de dagen. Het ontbijt bestond uit verschillende soorten brood, jam, pindakaas, kaas, ei, vruchten, vleeswaren, sap. Gewoon een luxe.

Fort Portal - Uganda - Oeganda
Fort Portal
Fort Portal - Oeganda - Uganda
Fort Portal - Ananas transport op een fiets
Fort Portal - Bananen transport op een fiets
Fort Portal - Fietsenmakers -  Bicycle repair man

Na het heerlijke ontbijt naar het stadje gelopen in circa 15 minuten. Het stadje was minder rommeliger dan de vele andere plaatsjes waar we geweest zijn. Er waren een paar hoofdstraten waar vele kleine en grotere winkels aanlagen. Op een terras van een restaurant midden in het centrum hebben we de drukte van zo'n plaatsje bekeken. Zagen heel veel mensen langs komen op de fiets die spullen aan het vervoeren waren. We zagen ze met grote trossen bananen, ananassen, grote zakken met hout of andere spullen fietsen. Soms dacht ik hoe krijgen ze het vervoerd. Ook hebben we de markt bezocht. Er was een gedeelte met textiel en andere non-food spullen en een met etenswaren. Het fruit en de groenten waren mooi opgestapeld, vaak in piramidevorm tevens waren er ook veel verschillende bonen en rijstsoorten. In een aparte hoek vond men vlees en vis. Hier zijn we maar niet echt lang geweest want het stikte er van de vliegen. Rond het middaguur waren we weer terug in ons hotel.

Fort Portal - Amabere Cave grotten
Fort Portal - Vulkaanwandeling

Laat in de middag zijn we een kraterwandeling gaan doen. Met ons busje van Matoke zijn we er naar toe gereden. Het vertrekpunt bij de Amabere Caves lag ongeveer 8km ten westen van Fort Portal. Na registratie en het betalen van de gids zijn we eerst naar de Amabere Caves, ook wel Nyakasura Caves genoemd gelopen. Eerst was er een korte steile afdaling over een smal dicht begroeid paadje. We kwamen bij een kleine waterval uit. Ook was hier al een kleine grot. Verder waren nog een aantal grotere grotten waar wat gekleurde waterplassen lagen. Tevens waren er in een aantal stalagmieten en stalactieten. Deze ontstaan doordat water met een hoog calciumgehalte naar beneden drupt en in de loop van zeer lange tijd aangroeit tot een stalagmiet of stalactiet. Het groeit ongeveer 1inch (2,54cm) per jaar aan. Een aantal van deze was aan elkaar gegroeid. De grot was groenig/bruinige aanslag, de stalagmieten en stalactieten waren wit/gelig van kleur. Interessant om dit te zien.

Fort Portal - Zittend bij Ruwenzori View Guesthouse
Fort Portal - Vulkaanwandeling - Vulcanowalk
Fort Portal - Handelaar op een fiets bij de Vulkaanwandeling
Fort Portal - Bloem bij de Vulkaanwandeling

Na de grotten zijn we via de Amabere Caves Campsite en door weilanden gelopen door een heuvelachtig landschap met overal bomen, struiken en in de verte Mountain Ruwenzori. Onderweg kwamen we drie kratermeren tegen. Een was in het midden begroeid met palmbomen. Soms gevuld met water zodat er een klein meertje was. Ongeveer halverwege hadden we een korte steile klim naar een top van een heuvel. Vanuit hier hadden we mooi zicht op de gehele omgeving. We zagen ook goed een aantal vulkaankraters met soms duidelijk de krater zichtbaar. Afdalend en terugwandelend kwamen we langs wat huisjes waar de kinderen ons begroette. Soms vroegen ze om pennen. Ook kwamen we een handelaar op de fiets tegen die diverse dingen verkocht. Totaal was het een mooie wandeling door een heuvelachtig landschap.

Na de wandeling nog wat in de mooie tuin van het hotel gezeten en gekeken naar de vele vogels die er rondvlogen. We zagen er o.a. wevers en kolibries maar er waren er nog veel meer. Na een rustige avond zijn we in 3 uur naar Oueen Elizabeth National Park gereden.

Kijk voor verdere beschrijvingen op de pagina's  Queen Elizabeth National Park - Boottocht Kazinga Channel en Queen Elizabeth National Park Game-Drive en Chamburu Gorge.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________