Kibale Forest Chimpansee 2 - Vakantiebestemming.info

Afrika > Oeganda

Oeganda
Chimpansee
Chimpanzee Habituation Experience (CHEX)
Foto en Diashow Kibale Forest

Black-and-White Colobussen - Lake Nkuruba Nature Reserve- Oeganda
Chimps Nest - Boomhut - Kibale Forest NP - Oeganda
Baviaan - Kibale Forest NP - Oeganda

Na het eerste bezoek in 2007 gingen we voor de tweede keer in 2009 naar Kibale Forest National Park. We moesten vroeg op 5.40uur om naar het headquarter van de UWA in Kibale Forest te rijden. We moesten er ons om 6uur melden. Kregen er ook een briefing over de Chimpansee Habitition Day en de chimpansees. Na een korte rit van 15 minuten waren we op ons vertrekpunt. Het was nog donker dus liepen een korte tijd met een zaklamp door het bos. Na een korte tijd bleven we staan bij een hoge boom. Deze boom had vruchten waar de chimpansee regelmatig van aten. Wij een tijdje wachten maar zagen er maar een hoog in de bomen. Daarom maar verder gelopen dwars door het bos lopend en bukkend om de takken van de struiken te ontwijken. Na een tijd lopen zagen we een kleine groep chimpansee hoog in de bomen zitten. Wij hebben hier zittend lange tijd zitten kijken naar hun gedrag en wachtend op het moment dat ze de bomen uitgingen. Heel rustig vaak zittend op een tak zaten ze te eten van de bladeren. Op een gegeven moment gingen ze naar beneden en zijn we ze gaan volgen. Heeft een behoorlijke tijd geduurd dat we ze goed en van dichtbij zagen. Zagen er drie op een omgevallen boom zitten die we een 30-45 minuten hebben geobserveerd van de zijkant. Ze zaten elkaar te vlooien. We moesten toen plaats maken voor de ½ dag wandeling die ze natuurlijk ook wilden zien. Wij gingen daarom op zoek naar andere chimps en hebben daarbij een omtrekkende beweging gemaakt.

Na 45 minuten lopen kwamen we weer op het zelfde punt uit zonder helaas iets gezien te hebben. De ½ dag groep liep net weg. De drie chimpansees liepen vrij snel weg lopend via een pad. Zagen daarbij goed hoe ze zich voortbewogen. Op een gegeven moment stopten ze. Een vrouwtje ging eten. Een mannetje 25jaar oud 3de in rangorde ging luieren. Het andere 45jaar oud mannetje zat regelmatig het vrouwtje met pruillippen aan te kijken en zo te smeken om de vrucht die ze aan het eten was. We hebben een behoorlijk e tijd erbij zitten kijken. Op een gegeven moment was er iets aan de hand. Het luierende mannetje was daarbij snel actief om het vrouwtje te beschermen. Ze maakten daarbij veel alarmerende geluiden. Tussendoor hadden we ook af en toe harde geluiden gehoord van andere groepen chimpansee. Ook hoorden en zagen we een aantal bavianen. Deze durfden niet in de buurt te komen van het vrouwtje chimpansee. Ze dropen af. Waren waarschijnlijk bang dat ze een grotere groep zou alarmeren. Rond 15uur gingen de chimpansee weer de bomen in waarna we gestopt zijn met de Habitition Day. We hadden langer kunnen blijven in principe tot zonsondergang maar vonden het genoeg. Teruggelopen naar de weg waarna we met het busje van Matoke Tours teruggingen naar het Headquarter van UWA.

Na het Headquarter reden we terug naar Chimps Nest onze overnachtingplaats. Hier sliepen we in een prachtig gelegen boomhut. Deze lag circa 15 minuten van de bar en restaurant gebouw ruim voorbij de Banda’s. De boomhut bestond uit twee lagen te bereiken via een trap. Eerste laag was een veranda en lag de wc en douche waarna we via een wat lastige draaiende trap naar de tweede etage konden. Hier was het slaapgedeelte, een twee en eenpersoonsbed met klamboe. Rondom was op ooghoogte een soort raam gemaakt met fijn gaas. Hierdoor konden we vrijwel rond kijken over de boomtoppen. In de laatste ochtend hier kregen we ontbijt (niet standaard op verzoek van onze reisleiding) bij onze tree house op het terras. Hier heerlijk het eenvoudige ontbijt genuttigd en genoten van het prachtige uitzicht op het regenwoud. We zagen Red–Tailed Colobussen met zijn lange rode staartpunt hoog in de bomen rondslingeren. Ook nog een andere aapsoort gezien.

Na het ontbijt om 10uur aangereden naar Bigodi Wetland Sanctuary gelegen net voorbij Kibale Forest National Park. De Sanctuary wordt beheerd door de Kibale Association for Rural and Environmental Development (KAFRED). Al het geld wat opgebracht wordt bij de wandeling die men er kan maken komt ten goed van de community. Tot nu toe is er een kleine lokale bibliotheek en de bouw van een secondary school meegefinancierd. Wij hebben er een korte rondwandeling van 2uur gemaakt door het moerasgebied samen met een gids. Eerst een klein stukje langs de weg en langs landbouwgebied waarna we in de Sanctuary aankwamen. Vrij snel zagen we Red–Tailed Colobussen in de bomen. Een aantal dat in de boomtoppen liepen en sprongen. De vegetatie in het gebied bestond uit verschillende bomen en palmen met dichte onder begroeiing. Ook kwamen we langs een veld met papyrus. Tijdens de wandeling ook een Grey-cheeked Mangabey en een groepje Bavianen gezien. Deze kwamen van de landbouwgronden en liepen over de grond de bossen in. Ze hadden wat ruzie met elkaar want ze liepen elkaar al krijsend achterna. Mooie wandeling vaak over houten knuppelbruggetjes vanwege de natheid. Tijdens het lopen werd het steeds donkerder en begon het te regenen. We hebben ongeveer 20 minuten in de hevige regen gelopen. Gelukkig kwam de chauffeur ons al wat eerder bij een weg oppikken. Na de gids afgezet te hebben zijn we naar Fort Portal gereden in ruim 1 uur. Na een lunch zijn we weer naar ons hotel in Fort Portal Ruwenzori Guest House gereden waarna we de middag vrij hadden.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________