Otavalo Mita del Mundo - Vakantiebestemming.info

Amerika > Ecuador
Otovalo - Mita del Mundo
Museo de Sitio Intiñan - Cotacachi Cayapas Reserve

Na de kennismaking van Ecuador in Quito zijn we naar de Evenaar gereden ongeveer 1 uur vanaf Quito.  Dit lag bij het dorpje Mita del Mundo waar we naar het museum - museo de Sitio Intiñan gingen (entree 4USD) Dit was een klein Indiaans museum en wetenswaardigheden over de evenaar. Natuurlijk moesten we ook enkele proefjes moesten doen op de evenaarslijn.

Daarna zijn we verder gereden naar Otavalo eerst nog door het stedelijk gebied rondom Quito waarna het via bergachtig landschap en soms wel 2-3 baans wegen ging. Gedeelte was tolweg. Het was een mooi landschap met soms diepe kloveb en een snelstromend riviertje beneden.
Otavago was niet zo heel grote stad. Ons hotel lag centraal gelegen vlakbij de (toeristen) markt en enkele pleinen. Elke dag is er op de Plaza de Ponchos een toeristenmarkt met vele stoffen, kleden, oncho’s, truien e.d. met lokale motieven, toeristenprullaria, schilderijen en hoeden. Maar op zaterdag komen ook de lokalen naar de stad om hun inkopen te doen en is er in een groot gedeelte van de stad markt. Hier vindt je dan alles wat je op markten kan tegenkomen, zoals groenten, vlees, fruit en andere levensmiddelen, schoenen, kleding en nog veel meer. Men begon al vroeg met opbouwen en toen wij helaas vroeg in de ochtend wegreden was het al best druk in de stad.Wij kwamen op vrijdag in de stad en zijn wat door de stad gelopen langs de toeristenmarkt maar ook langs 2 andere pleinen. Een van de pleinen was Parc Bolivar. Een heerlijk plein om even te gaan zitten op de vele bankjes die er staan. Je hebt er het standbeeld van Rumiñawi (Rumiñahui – Rumiaoui)van de laatste Inca krijgers die probeerde zich te verzetten tegen de Spaanse invasie. Verder op het plein de kerk Iglesia San Luis Y Park Bolivar en het groen-wit geschilderde stadhuis. We hebben er wat gezeten en naar de lokale bevolking gekeken die er langs liep of ook ging zitten. Regelmatig waren ze in lokale indiaanse klederdracht en de mannen met een staartje. Het andere plein was Plazoleta González Suárez. Hier ook een kerk de  iglesia de El Jordán.  Het is in  Maniërisme   of de late renaissance stijl gebouwd met invloeden van Grieks-Romeins en Renaissance. Het heeft twee torens aan beide zijde en boven de ingang een Christusbeeld. Achter in een koepel. In de avond waren de pleinen en de gebouwen mooi verlicht. Er werd waarschijnlijk gebruik gemaakt van LED in verschillende kleuren en sterktes.

De volgende dag gingen we naar het nationale park Cotacachi Cayapas Reserve niet ver van Otavalo. Vanaf het bezoekerscentrum konden we langs het kratermeer van Cuicocha lopen. Er waren verschillende opties. Je kon vanaf het centrum ruim 1 uur lopen stijgend met  trappetjes waarna je bij een uitzicht punt kwam. Je kon ook met de bus naar dit punt gaan en daarna of de route terug nemen of de andere kant verder lopen. Wij hebben het laatste gedaan aangezien het beneden niet echt mooi weer was en tevens zwaar bewolkt. We hebben gewacht bij het uitzichtpunt totdat de groep van beneden kwam. Was helaas wel pas circa 2 uur later. De donkere wolken rond en en boven het meer gingen gelukkig grotendeels weg waardoor we toch nog mooi uitzicht hadden op het meer maar ook de vulkanen rondom zoals de vulkaantoppen van de gedeeltelijk met sneeuw bedekte Imbabura  (4,630m), Cotacachi  (4,995m) en de Mojanda.

Nadat de stijgende groep gearriveerd was liepen we langs nog wat andere uitzichtpunten die nog wat hoger lagen waar ook parasolachtige overkapping stond. Soms was het stijgen of vlak lopen maar meestal daalde we af. We liepen door een prachtig landschap met links het meer en de rechterkant zicht op de vulkanen en de glooiende helling ervan. Langs het pad vele mooie kleurrijke bloemen en struiken. In het meer zagen we twee eilandjes liggen. Het was een prachtige wandeling. Wij zelf hebben ongeveer 2 uur gelopen rondom het meer. Daarna naar het plaatsje Atuntaqui gereden waar we lunchten.