Punta Arenas Ushuaia - Vakantiebestemming.info

Punta Arenas Ushuaia

Amerika > Chili Paaseiland Patagonië

Na ons bezoek aan Puerto Varas gingen we naar de luchthaven van Puerto Mont - Aeropuerto Internacional El Tepual waar we met Sky Airline naar de luchthaven van Punta Arenas - Aeropuerto Internacional Presidente Carlos Ibáñez Punta Arenas vlogen. Punta Arenas is de meest zuidelijkste stad van Chili en ligt aan de straat van Magallanes. In het centrum ligt het plein Plaza Muñoz Gamero met een monument met het bronzen beeld van Ferdinand Magellan’s met enkele inheemse indianen. Tevens heb je hier de kathedraal en het Palacio Sara Braun. Dit is een van  de herenhuizen die vooral door José Menéndez en Mauricio Braun gebouwd zijn in de tijd dat ze flink hadden verdiend aan het bevoorraden van de schepen die Punta Arenas passeerden voordat ze om Kaap Hoorn gingen voordat het Panamakanaal gebouwd was. In een van de herenhuizen die veelal Franse invloeden hebben  is het Braun Menendez Palace - Magallanes Museum (Magallanes 949) gevestigd. Hier zijn vele originele meubels en historische voorwerpen te zien die vaak groot en luxueus zijn. Iets van het centrum ligt het Cementerio Municipal een begraafplaats waar vele kolonisten en slachtoffers van de schipbreuken uit alle delen van de wereld begraven liggen. Hier vindt je vele mausoleums/kapellen van eenvoudig tot hele bouwwerken met versieringen en beelden omgeven door grote getrimde cipressen. Dicht bij de ingang de mausoleums van de rijkste families van die tijd, de eerste decennia van de vorige eeuw, zoals de Menéndez, Braun, Kusanovic, Blanchard.

Vanaf Punta Arenas begonnen we onze ontdekkingstocht naar Patagonië. We reden met een openbaar vervoer bus naar Ushuaia in Argentinië. De eerste 2 ½ uur reden we over uitgestrekte vlaktes met graslanden en soms wat kleine struikjes. Vaak waren ze omheind en regelmatig waren er grote schaapskuddes. Zagen ook af en toe vogels zoals een Ibis met gele kop en Nandu’s een soort kleine struisvogel die er rondliepen en aten. Bij Punta Delgada (National Route 257) kwamen we bij de Straat van Magallanes. Hier namen we de autoferry naar de overkant waar we ca.25 minuten overdeden. We hadden onrustig weer waardoor de boot aardig op en neer ging. Na aankomst op de andere oever reden we naar de Chileens - Argentijnse grens grotendeels over een goed onderhouden grindwegEerst bij de Chileense grens bij de douane een uitreisstempel gehaald. We moesten hier het briefje van immigratie gekregen bij aankomst afgeven waarna we een uitreisstempel in ons paspoort kregen. Daarna enkele kilometers door niemandsland naar de Argentijnse grens. Hier hoefde we geen formulieren in te vullen en kregen een inreisstempel in ons paspoort. Hierna reden we Argentinië binnen. Vrij snel kwamen we weer op verharde asfaltweg n.l. de nationale weg Ruta Nacional 3. Langzamerhand veranderde het uitgestrekte steppelandschap in meer bebost en bergachtig gebied met prachtige uitzichten op besneeuwde bergtoppen en op een meer.

In Ushuaia hebben we twee activiteiten gedaan n.l. :
  • Bezoek aan Nationaal Park Tierra del Fuego. Deze ligt ca. 12 km van Ushuaia. We gingen wandelen vanaf de Zaratiegui Bay bij het Beagle Chanel waar ook een pier is. Op deze pier is een postkantoortje en winkeltje waar men een stempel kan halen zodat men bewijs heeft dat men hier geweest is. Deze route nr.2 de Costera Trail is een prachtige route 8 km lang langs de oever van het Beagle Chanel en de Lapataia Bay waarbij we uitzicht hadden op diverse besneeuwde bergen. Doordat we slecht weer hadden met veel bewolking en wat regen waren ze regelmatig bedekt. De paden waren afwisselend klimmend en dalend, waren behoorlijk drassig en we zakte af en toe aardig in de modder weg omdat het flink geregend had de avond ervoor. Op de paden vaak boomstammen – wortels wat het wat lastiger lopen maakte maar voor iedereen met een normale conditie te doen. Onderweg regelmatig bloeiend planten en korstmossen op diverse bomen. De wandeling eindigde bij de Lapataia rivier die de verbinding vormt tussen het Beagle Chanel en het Roca (Acigami) Lake.
  • Boottocht over Beagle kanaal van ongeveer 4 uur waarbij we met de boot langs een aantal eilanden gingen waarbij we tientallen zeeleeuwen, grote hoeveelheden aalscholvers zoals de keizeraalscholver zagen. Kwamen ook bij de rood wit gestreepte vuurtoren Les Eclaireurs Lighthouse. Vanaf hier gingen we tegen de stroom in terug waarbij we hoge golven hadden en zelf iemand zeeziek werd. Bij het kleine Bridges Island gingen we aan land en maakte we een korte wandeling van circa 30 minuten. We kregen uitleg over een kuil wat door de Aboriginals was gemaakt doordat ze vroeger mosselen aten en rond de kring weggooide. In de kuil werd een tent gezet. Ook zagen we diverse bloeiende bloemen en zeer kwetsbaar mos die slechts 1 cm per jaar groeide. Daardoor mochten we niet van het pad af. We liepen naar het hoogste punt met een stevige wind waarbij we moesten oppassen dat we niet omver geblazen werden. Boven hadden we mooi zicht rondom met bergen waar de zon gedeeltelijk op scheen. Daarna terug naar de haven van Ushuaia.

Vanuit Ushuaia vlogen we naar El Calafate waarna we in we in ruim 3 uur, circa 220km noordelijk naar El Chaltén reden. El Chalten is een kleine plaats gelegen in de Santa Cruz provincie Argentinië die ontstaan is in 1985 vanwege grensconflicten bij de grens van Chili. Tegenwoordig bestaat het vanwege het toerisme. Het is gelegen in het noordelijk gelegen gedeelte van Los Glaciares National Park - Unesco World Heritage List Ref:145 (sectie Reserva Nacional Zona Viedma) aan de basis van Cerro Torre en Cerro Fitz Roy gebergte bij de rivier Río de las Vueltas. Een prachtig gebied om te wandelen. Kijk hiervoor op de pagina van Los Glaciares National Park.