Introduktie rondreis Zuid - Vakantiebestemming.info

Tanzania Zuidelijk safaricircuit
Selous Game Reserve - Mikumi National park
Udzungwa Mountains National Park - Ruaha National Park
Tanzania het safariland bij uitstek was diverse keren onze reisbestemming. We waren er in 2000 en 2013 in het noorden en 2011 in het zuiden van Tanzania. De reis die we in okt 2013 hebben gemaakt ging vooral naar het Noordelijke gelegen Serengeti National Park een van de grotere natuurparken van Afrika ( 14.763 km2 ) waar we de migratie van vooral zebra’s en gnoes ( wildebeesten ) gingen bekijken samen met de roofdieren die er in de buurt waren.

In augustus 2011 hebben we een 18 daagse reis gemaakt met Matoke Tours naar Zuid Tanzania. Een prachtige reis door vier natuurparken die ten zuiden van de weg tussen Dodoma en Dar es Salaam liggen. Dit wordt ook wel het Zuidelijk safaricircuit genoemd. We zijn eerst naar de kust gegaan naar Kipepeo beach (Dar es Salaam) Wij hadden hier twee overnachtingen in Kipepeo Beach Village waar we weer even konden acclimatiseren. Hierna begonnen we met de rondreis met een 6-7uur lange rit naar Selous Game Reserve. Eerst via de Tanzam snelweg naar Kibiti over een goede asfaltweg. Daarna ging het verder over een 'dirt road' een onverharde zandweg die o.a. 77km langs de noordkant van de Rufiji Rivier liep. In de regentijd kan men hier niet doorheen aangezien deze weg dan onderloopt en een soort moeras wordt. We sliepen in een kleinschalige accommodatie namelijk in Along the River Camp. Het bestond uit 5 huisjes en een campsite en lag aan de Rufiji Rivier. De huisjes waren heel erg eenvoudig ingericht met alleen twee bedden en een wc/douche. Bij Selous Game Reserve verbleven we vier nachten.

Selous Game Reserve is een van de grootste wildreservaten van de wereld en heeft een oppervlakte van ongeveer 54.600 km2 en is daarmee groter dan een land als Denemarken en bijna vier maal de grootte van Serengeti. Het is dus niet vreemd dat het in 1982 een UNESCO-Werelderfgoed werd wegens de grote hoeveelheden aan verschillende dieren  die er leven en de onverstoorde natuur. Het gebied werd voor het eerst aangewezen als beschermd gebied in 1896 door de Duitse gouverneur Hermann von Wissmann en werd een jachtgebied in 1905.Er wordt nog steeds gejaagd in het grootste zuidelijke deel (met een zeer dure vergunning) In het noorden is een klein gebied aan de Rufiji rivier aangewezen als een fotografie / toeristen zone.

Impala's - Selous Game Reserve - Tanzania
Grote groep liggende leeuwinnen - Selous Game Reserve

Dit gedeelte bezochten wij. Via de Mtemere Gate kwamen we het reservaat binnen. We maakten er diverse game drives waarvan de eerste dag een drive van 7 tot 18uur. Hier maakte we kennis met het gebied. In de buurt van de rivier diverse meren en wetlands. Maar ongeveer 3/4 van het gebied bestaat uit Miombo bossen ( Swahili woord voor Brachystegia ) Verder is er een savanne met veel Acacia. Deze zijn niet zo uitgestrekt en open als de savanne in het noorden van Tanzania. Maar er zijn natuurlijk ook veel dieren. De hoeveelheid is groot maar door de uitgestrektheid zijn ze soms wel wat lastiger te vinden.

Tijdens de game drives hebben we vele dieren gezien. Buiten de vele impala's ( of rooibok -Aepyceros melampus) waren er in de diverse meren grote hoeveelheden krokodillen die vaak aan de kant lagen. Op een van de meren hebben we een korte boottocht gemaakt. Als we te dichtbij kwamen schoten de krokodillen snel in het water. Het zullen er zeker honderd geweest zijn. Verder zagen we tijdens de diverse game drives vele Masai giraffe (Giraffa camelopardalis tippelskirchi) Afrikaanse olifanten (Loxodonta), steppezebra's (Equus quagga, voorheen Equus burchelli) en waar we op hoopten, de Afrikaanse wilde hond (Lycaon pictus) Deze bedreigde diersoort komt niet op veel plekken meer voor want door toedoen van de mens is zijn leefgebied versnipperd geraakt. Maar toch hebben wij een klein groepje van vier Wilde Honden gezien. Ze waren erg lui en lagen vrijwel op de weg. Een enkele keer keken ze even wat rond. Daarnaast zijn we ook verwend met het zien van vele Afrikaanse leeuwen (Panthera leo leo) Twee maal zagen we groepen met prooi. De eerste keer waren er 4 leeuwinnen die een koedoe aan het verorberen waren. De tweede keer (de laatste dag in het park) zagen we eerst een  leeuwin met twee welpen langs de weg onder struikgewas liggen. Iets verder bleek ook een tiental leeuwinnen te liggen in de schaduw van een boom. Aangezien de regels in Selous wat soepeler zijn gingen we van de weg af en kwamen we er erg dichtbij. Deze leeuwinnen hadden een dode zebra bij zich liggen. Enkele waren er van aan het eten. Op de poot zat nog zijn wit/zwarte huid. Wat een geluk om dit te zien. Net als de eerste keer waren er ook diverse gieren rondom die achtergebleven restjes bestormden en opaten. Drie hoogtepunten tijdens ons verblijf in Selous. Na ons verblijf aan Selous gingen we via de Matambwe Gate naar de  Sable Mountain Lodge.

Afrikaanse wilde honden - Selous Game Reserve
Groep Gnoes of wildebeesten

Na overnachting zijn we naar Mikumi National park gereden. Het was een lange rit van circa 8 uur. Het park heeft een oppervlakte van 3200 km² en deelt de zuidelijke grens met Selous Game Reserve. Dwars door het park loopt de Tanzam Highway die van Dar es Salaam via Morogoro naar Iringa loopt. Deze weg snijdt het park in tweeën. Het gedeelte ten noordwesten van de hoofdweg bestaat grotendeels uit uitgestrekte graslanden. In dit gedeelte zijn wij geweest en wij sliepen in het park vlakbij de hoofdweg in de Wildlife Lodge. Hier hadden we een zeer ruim huisje met uitzicht op een waterpoel. Ook bij het restaurant / bar was er een. Hier kwamen overdag regelmatig vele beesten zoals steppezebra's en gnoes of wildebeesten (Connochaetes) die er vaak lang bleven. Andere beesten zoals knobbelzwijnen  (Warthog - Phacochoerus africanus) gele bavianen (Papio cynocephalus) gingen er alleen drinken. Tijdens de game drives in het park kwamen we buiten impala's regelmatig olifanten tegen. Een keer een grotere groep van circa 11 stuks. Deze waren wat aan het eten en staken de weg achter ons over. Maar op de terugweg naar onze lodge kwamen we ze weer tegen en liepen ze langs onze landcruiser aten wat van het gras en de struiken en liepen van ons weg. Op een na waarschijnlijk een mannetjes olifant. Deze was denk ik nieuwsgierig want hij kwam erg dichtbij circa 2-3 meter van ons af. Hij bewoog rustig wat met zijn hoofd en zijn slurf ging omhoog om er mee te ruiken. Eerst aan de rechterzijde van onze auto maar daarna achter onze auto en de linkerkant. Daar werd hij rustiger en ging op een gegeven moment met zijn normale gang van zaken verder namelijk eten. Het was wel spannend zo dichtbij een olifant. Hij was wel niet echt aan het dreigen maar toch blijf je op je hoede.

Het hoogtepunt tijdens ons bezoek aan Mikumi National Park was wel het vinden van een dode zebra langs de 'Highway'. De chauffeur had gehoord van de rangers bij de poort dat deze ongeveer 15 minuten van de gate lag. Hier dichtbij lag een jonge mannetjes leeuw te luieren. Van de zebra was niet heel erg veel gegeten. Zag er niet echt smakelijk uit en het rook ook niet echt fris. De dag erna gingen we natuurlijk weer kijken. Bij de zebra was niet veel veranderd maar we zagen de mannetjes leeuw wel liggen en op een gegeven moment lopen. HIj liep erg moeizaam. Een poot sleepte hij mee. Weet niet of het gekneusd of misschien zelfs gebroken was. Alleen hopelijk voor hem zou het snel genezen anders kon hij niet jagen. De derde dag in de ochtend gingen we naar een zonsopgang kijken op de 'highway'. Je mag pas om 7 uur in het Nationale Park en dan is de zon al op. Langs de weg zagen we heel erg veel beesten. Naast de beesten van de poel heel veel Masai Giraffe (Giraffa camelopardalis tippelskirchi) Maar we gingen natuurlijk naar de dode zebra kijken. Deze lag er niet meer. Wat we wel na lang zoeken zagen waren ver weg twee gevlekte hyena's (Crocuta crocuta) Ze hadden een stuk karkas in zijn bek en liepen er mee weg. Ook zagen we vele gieren agressief op resten van de prooi zitten. Deze was zo kaal gegeten. Het zien van deze dode zebra met de leeuw en hyena's en gieren was wel een van de hoogtepunten van Mikumi National Park.

Rustpauze - Mikumi National Park - Zuid Tanzania
Masai Giraffe bij een acaciaboom  - Mikumi National Park

Na nog een laatste 3e gamedrive in Mikumi National Park reden we naar het Udzungwa Mountains National Park. Dit was een niet al te lange rit van circa 3uur over asfalt en het grootste gedeelte onverharde weg.

Udzungwa Mountains National Park is een onderdeel van de Eastern Arc Mountains, een keten van 'eilandgebergtes' die begint bij Taita Hills in Kenia en vandaar  via een tiental andere eilanden uitkomt bij Udzungwa. Ze worden eilanden genoemd omdat het groene door regenwoud bedekte berggebieden zijn die omringt worden door overwegend droge savannelandschap. Het Udzungwa Mountains is het grootste geïsoleerde gebied maar samen beslaat de Eastern Arc Mountains nog geen twee procent van het totale oppervlak van Tanzania. Maar hier bevinden zich een derde van de plant en diersoorten van Tanzania en de een na hoogste vogeldiversiteit in Afrika. Door zijn isolatie komen er ook een aantal specifieke soorten planten, dieren en vogels voor die alleen hier leven zoals o.a. de apen Iringa red colobus (Udzungwa red colobus - Piliocolobus gordonorum) en de Sanje Crested Mangabey (Cercocebus sanjei)

Bij de Udzungwa Mountains hebben we geslapen bij  Hondo Hondo forest Camp. Hier hadden we een luxe ingerichte tent met douche/toilet erachter. We hadden prachtig zicht op de bergen. Tegen de schemering zagen we zelfs de Sanje Crested Mangabey en de Black-and-white colobus in de bomen zitten. Het eten was er goed. Wij kwamen hier vroeg in de middag aan dus hebben we nog een korte wandeling gemaakt in het Nationale Park. Deze toegangspoort was niet erg ver, circa 10 minuten rijden of 30 minuten lopen. We hebben de Prins Bernard Waterfall Trail gelopen. Een korte wandeling (1km) naar een mooie waterval. De dag erna hebben we een langere iets pittiger wandeling gemaakt de Sanje Fall Trail. Deze wandeling gaat al klimmend door een bosrijk gebied naar de basis van de waterval (2,3km) waar je een prachtig uitzicht hebt op de eerste gedeelte van de waterval (170m) Een kleine kilometer verder lopen kom je bij de 2de gedeelte(30m) en het derde bovenste gedeelte(70m) van de Sanje waterval. Het was behoorlijk zweten door de soms wat steile klim. Aanrader om dit niet op het warmst van de dag te doen. Vooral na de basis van de waterval kon men regelmatig mooi over de boomtoppen kijken en hadden we het geluk om enkele erg grote Neushoornvogels (Bucerotidae) te zien die op de toppen van de boom zaten. Maar ook hebben we goed de endemische apen gezien die hier alleen voorkomen namelijk de Iringa red colobus (Udzungwa red colobus - Piliocolobus gordonorum) Sanje Crested Mangabey en Black-and-white colobussen. Prachtig om deze te zien.

Onderweg tussen Selous Game Reserve en Mikumi National Park
Groep Afrikaanse Olifanten - Mikumi National Park

Hierna teruggereden naar ons camp waarbij we onderweg ook nog diverse apen zoals de gele baviaan (Papio cynocephalus) tegen kwamen. In de middag rustig aangedaan waarna we de dag erna een lange rit hebben gemaakt via Mikumi terug naar de Tanzam Highway die we weer verder vervolgden naar Iringa. De weg liep door een prachtig bergachtig landschap met mooie valleien met vele baobab bomen op de hellingen en een rivier die erdoorheen liep. Daardoor word het ook wel baobabvalley genoemd. In Morogoro hebben we een lunchstop gemaakt en even over de lokale markt gelopen. Veel vis vaak heel kleine en vaak gedroogd of gerookt. Maar ook mooi opgestapelde(exotische) groenten, fruit en vele verschillende kruiden en rijst/graansoorten. Na Iringa was het nog ongeveer 2 uur rijden naar onze overnachtingplaats Tandala Tented Camp. Ongeveer 1 1/2 uur over een goed onderhouden zandweg.

Tandala Tented Camp bestaat uit tien ingerichte tenten op een verhoging aan een (drooggevallen) rivier met een apart restaurant/bargedeelte. Bij het kamp diverse drinkpoelen een grote bij de bar en een aantal kleinere bij de oever bij de tenten. We hebben er regelmatig wild gezien o.a. diverse groepen olifanten, giraffe, knobbelzwijnen (Warthog), impala, kudu,mongoose, gele bavianen en grote hoeveelheden korhoenders. Tijdens een romantisch diner in de openlucht onder de volle maan zagen we bij het zwembad/bargedeelte drie leeuwinnen lopen. Ze liepen bij de rivier en gingen de oever op waarna ze gingen liggen. Later hebben we ze voor onze tent gezien liggen op circa 50 meter afstand. In de nacht enkele keren wakker geworden van diverse dierengeluiden o.a. een trompetterende olifant en bavianen die alarmgeluiden aan het maken waren. Naast de prachtige locatie met zijn vele wild was ook het eten en de service perfect. Zeker een aanrader.

Tussenstop onderweg naar Ruaha National Park - Zuid Tanzania
Landschap Ruaha National Park - Grote koedoe

Ruaha National Park is 10.300 km2 groot en samen met de Game Reserves Rungwa, Kizigo and Usungu vormt het een groot ecosysteem. Dit valt in een overgangszone een zogenaamde transitiezone die de overgang tussen zuidelijk en oostelijk Afrika vormt. Hierdoor heeft men hier een uniek ecosysteem van verschillende klimaattypes, droog, heet, savanne en koude bergbossen, Riftvallei zones en rivierbossen langs de Ruaha rivier. Men vindt hier flora en fauna van de beide delen van Afrika.

Tijdens ons verblijf in het park hebben we twee gamedrives gemaakt een van een gehele dag (7-18uur) en een in de ochtend (7-14uur) We reden vanaf Tandala Tented Camp in ongeveer 15 minuten naar de main gate van het park. Hier werden de entreegelden betaald en werden we ingeschreven. Ondanks dat we de enigste waren duurde het elke keer 30 minuten voordat we door mochten. Vanaf de gate reden we eerst door 'Miombo woodland' waarna we bij de Great Ruaha Rivier aankwamen. Hier hadden we een stop en konden we het prachtige landschap bij de rivier bekijken. Bij de rivier diverse nijlpaarden (Hippopotamus amphibius) krokodillen en in de middag toen we terugkwamen was er een kleine groep olifanten en giraffe. Daarna verder het park ingereden  met rond de rivier uitgesleten kloven, baobabs, euphorbia, acacia, ondergelopen grasland, bossen en diverse geïsoleerde heuvels / rotsen. Op deze rotsen zagen we diverse klipdassen ( rock hyrax - Procavia capensis) die aan het zonnen waren. Verder vooral in de middag veel wild gezien vooral langs een (zand)rivier. In eerste instantie zagen we in de ochtend zo af en toe wat wild maar op een gegeven moment leek het wel of ze van overal kwamen. Vooral olifanten zagen we massaal (soms groepen van meer dan 30 stuks) in en rond de vaak drooggevallen rivier. Bij deze rivier wat het wel groen en maar het water lag redelijk dicht onder de oppervlakte. We zagen de beesten met de hoeven of poten kleine poeltjes maken om zo aan water te komen. Tegen het einde van de eerste drive hebben we ook een luipaard gezien. Hij lag verscholen achter wat struiken. Op een gegeven moment stonden er 6 wagens rondom. Alleen de luipaard was er niet zo happy mee. Hij stond op liet erg agressief zijn tanden zien en liep snel weg. Nadat we de luipaard hadden gezien zijn we op zoek gegaan naar prooi die hij gevangen kon hebben. Wij vonden deze iets verderop onder struiken. Het was een dode impala waar de onderzijde tot het karkas netjes weggegeten was. De onderzijde is blijkbaar het makkelijkste te eten omdat het zachter is. Maar we hebben de beide dagen natuurlijk ook diverse groepen leeuwen gezien die aan het rusten waren. Een van de hoogtepunten van de tweede game drive was wel het zien van een grote groep wildebeesten (gnoe - connochaetes) Deze groep liep evenwijdig met de weg en ze waren op weg naar de rivier om te drinken. Het zullen er honderden geweest zijn. Wij bleven even voor het punt staan waar ze de weg over wilden steken naar de rivier. Na aarzeling gingen een klein aantal naar de rivier en gingen in een rijtje staan drinken. Prachtig om dit te zien. Daarna hebben we ze met rust gelaten zodat de rest ook naar de rivier kon. Maar naast de dieren waren er in Ruaha en de andere parken natuurlijk ook vogels. We zagen er vele maar de volgende kwamen we regelmatig tegen Neushoornvogels (Hornbill - Bucerotidae) Afrikaanse visarend (Haliaeetus vocifer) Ijsvogels, diverse ooievaarsoorten, gieren, hoenders, struisvogels, reigers, kraanvogels, Scharrelaars (Coraciidae) en nog vele meer.

Afrikaanse Olifanten bij de Ruaha Rivier - Ruaha National Park
Landschap - Ruaha National Park - Zuid Tanzania

Na het prachtige Ruaha National Park zijn we weer naar de kust gereden. Hier hebben we 1 1/2 dag over gedaan. We zijn grotendeels over de Tanzam Highway via Mikumi naar Morogoro gegaan. Hier hadden we een overnachting. De dag erna waren we rond het middaguur in Bagamoyo vroeger een van de belangrijkste handelshavens langs de Oost-Afrikaanse kust. Vandaag de dag telt de stad ongeveer 30.000 inwoners, en is de hoofdstad van het district Bagamoyo. De stad is tevens een werelderfgoed. Wij sliepen in de Travelers Lodge waar we sliepen in een cottage (huisje) in de grote tuin van de lodge. Het strand was niet ver weg en we hebben daar een korte wandeling gemaakt. In de middag kwamen vele vissers met hun dhows of andere vissersboten terug met hun visvangst. Dan was het meteen druk rondom en werd de vis direct gekeurd en verkocht. We zagen ook een geïmproviseerde veiling op het strand waar de vis per opbod werd verkocht. Een interessant schouwspel. Ook hebben we met een gids een wandeling gemaakt door het oude gedeelte van de stad. Bagamoyo was in de eerste helft van de 19e eeuw werd Bagamoyo een handelspost voor ivoor en de slavenhandel. We hebben het oude fort bezocht waar de slaven naar toe gebracht werden en bleven totdat ze verscheept werden naar Zanzibar. Daar werden ze dan verkocht. Nu wordt het fort bewoond door studenten die hier erg eenvoudige basic kamers hebben. Daarna via een Duits kerkhof naar het strand gelopen(Bagamoyo was van 1886 tot 1891 het Duitse hoofdkwartier voor Duits Oost-Afrika) Hier kwamen we langs vele vissersboten en via de ruines van een oud douanekantoor gingen we weer het dorp in. Daarna zijn we nog naar een museum over Bagamoyo en de slavernij geweest met de Catholic Parish church en een oude kerktoren. Hierna hadden we een middag rust en konden we ons voorbereiden op de terugreis naar Dar es Salaam en Nederland.

Groep Steppezebra's - Ruaha National Park - Tanzania
Bagamoyo - Zicht vanaf strand - customs house

Deze rondreis door Zuid Tanzania met zijn natuurparken was een fantastische reis die geheel aan onze verwachtingen heeft voldaan. We kwamen veel wild tegen in uitgestrekte rustige natuurparken. We hebben bijzondere gebeurtenissen gezien zoals de verschillende leeuwen en gieren met prooi en dode olifant met krokodillen en dit alles met prachtige landschappen en grotendeels goede overnachtingplaatsen. Deze rondreis van Matoke Tours is zeker het aanraden waard. Voor verdere details en beschrijvingen van de reis kijk op de desbetreffende pagina's.