Istanboel - Vakantiebestemming.info

Azie > Turkije cultuurreis
Istanbul het vroegere Constantinopel
hoofdstad van het Byzantijnse Rijk

Onze Cultuurreis door Turkije langs Antieke Steden was bijna ten einde. Onze laatste dagen verbleven we in Istanbul. In Istanbul hadden we hotel Black Bird  redelijk centraal gelegen bij de Tulpmoskee (Laleli Camii).  We hebben er een avondtour gedaan waar we verlicht Istanbul zagen. Eerst zijn we met  een kabelbaan (3TL) naar een uitzichtspunt gegaan op een heuvel bij de Gouden Hoorn. Hier hadden we zicht op de verlichte stad. Op een druk terras bij een oud theehuis hebben we samen met vele lokalen wat gedronken. Hierna zijn we over een oude begraafplaats in 15-20 minuten naar beneden gelopen. Over schaars verlichte paden gaf dat wel een aparte sfeer zo tussen de graftombes.

Hierna zijn we naar het Taksim Meydanı (plein) in het Europese  gedeelte van  Istanboel  gereden. Hier bloemstalletjes met kleurige bloemen en tegen een muur een fontein verlicht in allerlei kleuren met LED verlichting. Ook op het plein het Cumhuriyet Anıtı- standbeeld . Dit standbeeld is gemaakt door de  Italiaan   Pietro Canonica , ter ere van de grondlegging van de Republiek Turkije. Het beeld is elf meter hoog en is gemaakt van  steen  en  brons . De ene kant representeert de Republiek Turkije en de andere kant representeert de  onafhankelijkheidsoorlog van Turkije  die plaatsvond tussen  1919  en  1923 . Aan de kant die naar het noorden wijst, staat  Mustafa Kemal Atatürk  met aan zijn zijde  Ismet Inönü  en  Fevzi Çakmak , en achter deze drie het Turkse volk. Aan iedere zijkant van het standbeeld staat een soldaat met een  medaillon  met daarop twee vrouwelijke figuren.

We hebben kunnen proeven van de sfeer in de wijk Beyoğlu waar we vanuit het Taksimplein naar de winkelstraat İstiklâl Caddesi liepen. Dit is een winkelstraat (ong.3km) alleen toegankelijk voor voetgangers. De straat heeft vele prachtige oude huizen in verschillende bouwstijlen gebouwd voornamelijk uit het late Ottomaanse tijdperk(19e-vroege 20e eeuw)  met o.a. Neoklassieke, Neogotische, Beaux-Arts, Art Nouveau en het Eerste Turkse Nationaal Architectuur (Birinci milli Mimarî Akımı) stijlen. Dit allemaal bij elkaar samen met de vele vaak luxe winkels geven de straat een aparte indruk. Toen wij er waren rond 22uur was het er nog zeer druk met winkelende flanerende mensen die op zoek waren naar o.a. boetiekjes, muziekzaken, boekwinkels, kunstgalerijen en andere winkels. Maar ook vele patisserieën, restaurants, cafés, theaters en zelfs nachtclubs en discotheken in deze straat. Deze waren vaak op de etages of in (historische) galerijen gevestigd. De muziek hoorden we bij het lopen. Wij hebben bv. in een van deze galerijen iets gedronken. Heel erg gezellig. In de straat rijdook een oud nostalgisch rood trammetje van het Tünelstation naar het Taksimplein.

De eerste dag in Istanboel hadden we een vrije dag. Gingen op ons zelf de stad verkennen. Aangezien In de stad een moderne tramverbinding tussen de belangrijkste bezienswaardigheden en een gedeelte van de stad ligt zijn we met deze tram naar de Muur van Thedosius gegaan. Dit is een Romeinse stadsmuur gebouwd met 11 poorten, 192 torens, is 6,5 km lang en strekt zich uit van de Zee van Marmara tot de Gouden Hoorn en is opgebouwd uit lagen rode baksteen en blokken kalksteen. We hebben hier enkele kilometers langs gelopen waarbij we af en toe wat vergezichten zagen van de stad. Op aanraden van reisgenoten zijn we op zoek gegaan naar de Chora kerk nu Kariye museum. Is zeker een aanrader. De moskee is in Byzantijnse architectuur gebouwd en binnen ziet men vele prachtige mozaïeken en fresco’s uit de14de eeuw. De mozaïeken beelden o.a. de voorouders van Christus, het leven van Maria en de jeugd van Christus uit en zijn nog in zeer goede staat. Hierna hebben we een langere wandeling gemaakt richting de belangrijkste bezienswaardigheden. We proefden zo de sfeer van de stad. Wat opviel in een van de hoofdstraten waar we liepen waren de vele bruidskledingzaken. In de etalages vele stijlen, van traditionele met hoofdbedekking tot zeer moderne soms sexy bruidjurken. Er wordt blijkbaar veel getrouwd.

Sultanahmet en de omgeving ervan hebben we dus in de middag maar ook onze laatste dag samen met de groep/gids bezocht. Een gedeelte van Istanbul waar diverse belangrijke bezienswaardigheden liggen. Je hebt er het Sultanahmet plein een groot plein waar twee belangrijke moskeeën - de Blauwe moskee (Sultan Ahmet Camii) en de Haghia Sophia tegenover elkaar liggen met ertussen een park en fontein. Ook staat er een Egyptische Obelisk. De Haghia Sophia (Aya Sofya) is nu een museum. Het was er zeer druk maar onze gids had al kaarten van tevoren gehaald. De uitleg kregen we via een koptelefoontje. Deze kerk/moskee is al meer dan 1400 jaar oud en in Byzantijnse architectuur gebouwd. Een enorme ruimte die overdekt is met een grote koepel. Aan de zijkant een schuine helling naar een galerij. Vanuit hier  mooi zicht en je ziet er enkele prachtige mozaïeken zoals een van Christus met keizer Constantijn IX Monomachus en keizerin Zoë, Moeder God met Christus en verder vele andere in het gebouw. Rondom ter hoogte van de galerij zie je 8 ronde houten platen met kaligrafische inscripties. Ze dragen de naam van Allah, de profeet Mohammed, de eerste 2kaliefen en Hasan en Hussein 2 van de zonen van de profeet die vereerd zijn als martelaar.

Ook het Topkapi paleis moesten we gezien hebben. Het is niet een paleis wat wij gewend zijn. Het is een uitgestrekt ommuurd complex met 4 binnenplaatsen, verschillende paviljoens en gebouwen. Een paviljoen is de schatkamer. Hier zie je prachtige kostbare sieraden en voorwerpen van vooral de Sultans. Deze waren n.l. eigendom van de staat. Men ziet er o.a. prachtige dolken, een vergulde troon, versierselen voor tulband alle vaak met veel goud en edelstenen. Verder een paviljoen met de garderobe van de sultan met vele goed bewaard gebleven kaftans en een met prachtig wit/blauw tegelwerk. Helaas was de tijd wat we konden doorbrengen net iets te kort om alles te zien.

Natuurlijk ook de Grote Bazaar bezocht. Deze overdekte winkelgalerij werd gesticht vanaf 1455 en heeft vele duizenden winkeltjes met allerlei artikelen. Men heeft enkele hoofdstraten en daaraan smallere steegjes. De plafonds hebben vaak beschilderde gewelven met vele elektrische kabels los hangend. Je zag dat er verschillende uitbreidingen waren geweest want je zag diverse stijlen in de bouw. De Bazaar gaat eigenlijk rondom nog door met allerlei winkeltjes. Een walhalla voor iedereen die graag iets koopt. Als je er iets koopt zeker afdingen.

We bezochten daarbuiten ook nog het Archeologisch museum en de Süleymaniye-moskee. Dit is een grote moskee ontworpen door de architect Sinan in opdracht van de Ottomaanse sultan Süleyman. De bouw duurde van 1550 tot 1557. Het is nu de grootste moskee van Istanboel gelegen op een heuvel. De Haghia Sophia (Aya Sofya) is wel groter maar is nu geen moskee meer. Het gebouw is 58x59 meter en heeft een grote koepel die 53 meter hoog en een diameter van 27,25 meter. Sinan bouwde de moskee met veel ramen daardoor is het lichter dan in de Aya Sophia. De moskee heeft 4 minaretten. In de Ottomaanse bouwkunst mochten alleen de sultan een moskee met 4 minaretten bouwen. Leden van de Koninklijke familie mochten er maximaal 2 aan toevoegen. Als een moskee door anderen werd gebouwd mocht dat maar met 1 minaret. Binnen in de moskee tussen de minaretten een grote marmeren binnenplaats. Na bezoek aan de moskee liepen we via de zijkant met een park en aan de oostzijde een begraafplaats. Hier zagen we diverse mausoleums o.a. van Süleyman en zijn vrouw Roxelane.

Als afsluiting van onze reis maakten we nog een boottocht vanaf de Gouden Hoorn over de Bosporus met nog enkele bijzondere gebouwen.  Met Istanbul was onze reis ten einde en ging een groot gedeelte van de groep (11) met 5 nieuwe deelnemers verder met de reis Schatkist van Turkije met bezoek aan de landstreek Cappadocië. Het was een mooi reis waar we hebben kunnen proeven van het culturele erfstuk van Turkije. Hierna hebben we voorjaar 2014 een rondreis gemaakt naar Cappadocië. Kijk verder bij mijn reisverslag