Golden Circle - Thingvellir - Vakantiebestemming.info

Europa > Ijsland
Golden Circle - Gullfoss - Geysir
Thingvellir Nationaal Park

De zuidkust van IJsland was onze bestemming in juni 2011. Hier hebben we een korte 8 daagse reis gemaakt met Sawadee rondreizen. Nadat we geland waren op de internationale luchthaven van IJsland Keflavik Airport zijn we naar de hoofdstad Reykjavik gereden. Van hier uit hebben we de eerste dag een excursie gemaakt naar de 'Gouden Driehoek'. Eerst gingen we naar de vulkaankrater Kerio een 6500 jaar oude krater. De Kerio krater is de meest noordelijke van de kraterrij Tjarnarholar. Het is elliptisch van vorm, 270 m lang, 170 m breed en 55 m diep. De vijver in het midden is 7-10 m diep, afhankelijk van de grondwaterstand in het gebied. Deze krater rij, samen met de cluster van grotere kraters verder naar het oosten, de zogenaamde Seydisholar, en de lava veld zijn ongeveer 6000 jaar oud.

Vulkaankrater Kerio - Excursie Gouden Driehoek - Ijsland
Gullfoss waterval - Excursie Gouden Driehoek - Ijsland

Daarna reden we door een wat groener landschap met gras,struiken waarbij we na bezoek aan een wit kerkje bij onze eerste waterval van vandaag de Gullfoss aankwamen. Het is een twee trappen waterval die min of meer haaks op elkaar staan. De mooie waterval ligt in de Hvítá (Witte rivier) Het water valt 32 meter naar beneden in een kloof die ook weer haaks op de tweede trap staat. De kloof zelf is meer dan 70 meter diep, 20 meter breed en 2,5 kilometer lang. De Hvítá is een gletsjerrivier die echter ook door regen wordt gevoed en kan grote hoeveelheden water vervoeren (50-110 m³/sec in de winter tot 100-180 m³/sec 's zomers) Het heftig neerstortende water zorgt meestal voor een grote hoeveelheid stuifwater waar als de zon schijnt een regenboog in te zien is. Hieraan dankt hij zijn bijnaam De Gouden Waterval. Bij de waterval konden we vanaf de parkeerplaats twee paden op. Een afdalend pad liep naar een plateau ter hoogte van de eerste waterval. Hier kon men behoorlijk nat worden van het opstuivend water. Men moest wel wat oppassen want de stenen waren behoorlijk glad. Het tweede pad liep bovenlangs naar een uitzichtspunt waar men iets meer een totaalzicht had over de waterval en het vlakke landschap rondom. Bij de parkeerplaats was een cafetaria/winkel waar men even wat kan drinken of eten. Wat een prachtig schouwspel was dit.

Nationale Park Thingvellir - Excursie Gouden Driehoek - Ijsland
Eruptie Strokkur geiser - Excursie Gouden Driehoek - Ijsland

Hierna zijn we naar de geisers Geysir en Strokkur gereden. Deze geisers liggen vlak langs de weg. De Geysir is op dit moment niet erg actief en zijn activiteit is sterk afhankelijk van aardbevinkjes die zich nog steeds met enige regelmaat voordoen. Maar op een steenworp afstand ligt de geiser Strokkur die wel regelmatig om de 4 tot 8 minuten heeft. Strokkur betekent karnton. Hij dankt zijn naam aan het feit dat het water tussen twee erupties nogal op en neer beweegt waarna het heftig soms wel tot 40 meter hoog spuit.De geiser is 23 meter diep en heeft een temperatuur van 120 °C, maar door de heersende druk gaat het water niet koken. Op 16 meter diepte is de druk laag genoeg geworden, en kan het hete water tot dampvorm overgaan. Deze plotseling ontstane damp zoekt zich een uitweg, en sleurt de bovenliggende waterkolom met zich mee. Een eruptie is het gevolg. Wij hebben verschillende keren gekeken hoe het in zijn werk ging. Je zag eerst het water borrelen. Dit ging steeds harder totdat op een gegeven moment een bolletje opkwam. Direct daarna spoot het water hevig omhoog.Daarna werd het water de het gat van de geiser ingezogen waarna het weer gevuld werd met water. Hierna herhaalde zich dat steeds. Langs de Strokkur lagen ook twee borrelende en stomende waterplassen met heel apart lichtblauw water. Ook zagen we rondom silicaat afzettingen en warme stromende stroompjes soms met verschillende kleuren. Heel apart om te zien wat de natuur allemaal kan doen.

Seljalandsfoss waterval - Excursie Gouden Driehoek - Ijsland

Na het bezoek aan de geisers zijn we naar het Nationale Park Thingvellir gegaan door een vulkanisch maar soms groen landschap door mossen en grassen. Het Nationale Park Thingvellir is een unieke geologische- en historische plek je kan zien dat de aarde is opgebouwd uit aardplaten die los van elkaar bewegen. De kloof die als gevolg hiervan is ontstaan wordt nog elk jaar twee centimeter breder waardoor het westelijk deel van IJsland langzaam wegdrijft van het oostelijk deel.Wij zagen onderweg al wat scheuren in het landschap waarna we stopten in de nabijheid van een kerkje. Hier hebben we een wandeling gemaakt langs verschillende kloven die ontstaan zijn door de scheuren in de aardkorst. Sommige van deze kloven waren wel tientallen meters hoog. We liepen ook naar een waterval. We hadden deze al vanaf de weg zien liggen. Eerst zagen we het onderste gedeelte. Dit was een kleine waterval die in een rond bassin viel en naar beneden stroomde in een snelstromend riviertje tussen de kloof. Nog 10 minuten verder lopend kwamen we bij de bovenzijde van de waterval. Deze lag prachtig omsloten door de rotsen van de aardscheuren. Hij viel ook over deze rotsen heen. Snel stromend liep het naar het onderste gedeelte. Hierna langs de kloven teruggelopen totdat we bij het bezoekerscentrum van het park aankwamen. Vanaf hier vertrokken we weer naar Reykjavik.

Na een overnachting in Reykjavik zijn we begonnen aan een tocht van 3 dagen langs de zuidkust. Kijk daarvoor op de volgende pagina Sólheimajökull gletsjer Skógafoss en Seljalandsfoss waterval.