Aphrodisias - Vakantiebestemming.info

Aphrodisias

Azie > Turkije cultuurreis
Aphrodisias - Egeïsche kust

De tweede dag van onze rondreis langs de Egeïsche kust was een langere dag. We moesten in totaal 260km rijden. Eerst door een bergachtig landschap met mooie vergezichten vanaf enkele bergpassen. Hoogste punt vandaag ca.1600meter. De komende dagen zouden we vele pijnbomen tegenkomen. Er zijn drie soorten die in Turkije groeien. Bij een stop hadden we zicht op het schiereiland ten noorden van Datca- Marmeris. Hier komt de Middellandse Zee en de Egeïsche Zee ( Grieks: Αιγαίο Πέλαγος, Aigaío Pélagos,  Turks : Ege Denizi) bij elkaar. De Egeïsche Zee is een deel van de  Middellandse Zee  dat tussen  Griekenland  en  Turkije  in ligt. Hier zijn vele prachtige oude antieke steden en opgravingen.

De eerste kennismaking na circa 180km was met Aphrodisias (Grieks Ἀφροδισιάς, Aphrodisiás) de stad genoemd naar Aphrodite, de Griekse godin van de liefde. Deze ligt ongeveer 230km van İzmir, nabij het dorp Geyre. We stopten bij een parkeerplaats en restaurant. Er waren slechts enkele bussen dus drukte viel wel mee. We werden met tractor en aanhanger met zitplaatsen naar het archeologische park gereden. Deze lag ca 1-2km aan de andere zijde van de weg. Aangezien onze gids/reisleider al kaartjes had konden we via elektronische poortjes naar binnen. Onze toegangskaart werd gescand waardoor we door konden lopen. Dit systeem had men vrijwel in alle musea. Entreegeld was 10 Turkse Lira (TL) De toegangspoort was op vele plekken langs de weg omgeven door vele graftombes. Vaak met uitgehouwen hoofden, figuren of andere decoraties. Na een paar honderd meter kwam je bij een plein waar een restaurant, winkel en een museum waar je verschillende soorten beelden, reliëfs en andere artefacten uit dit gebied. Museum was dicht want net als bij ons zijn deze vaak op maandag gesloten. Na het plein kwamen we bij de oude stad. We kwamen eerst bij een grasveld waar een mooie toegangspoort de Tetrapylon stond. Deze was gerestaureerd en had Korinthische zuilen en vooral aan de achterzijde mooi uitgehouwen figuren. Aphrodisias werd in de hellenistisch en Romeinse tijd intensief geëxploiteerd en beeldhouwers in marmer van Aphrodisias waren bekend over heel de Romeinse wereld. Er is veel opgegraven maar veel is weggegaan naar andere landen.

Daarna liepen we door een dor landschap naar het grote stadion van Aphrodisias. Het is blijkbaar een van de best bewaarde stadions in zijn soort in het Middellandse Zeegebied. Wat een groot stadion was dit n.l. 262m lang en 59m breed. Onze gids vertelde dat dit het grootste Romeinse stadion ter wereld is die er nog bestaat met vroeger 30.000 zitplaatsen. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor atletiek wedstrijden, maar het werd ook gebruikt voor toernooien en gladiatorgevechten. Toen ik daar bij het stadion stond kon ik me wel indenken hoe het geweest zou kunnen zijn bij een dergelijk toernooi of gevecht. Het theater werd in de 7e eeuw verwoest en daarna werden er ook voorstellingen gehouden zoals een circus en wilde dieren showen.

Hierna zijn we naar het hoofdgedeelte van het complex gelopen. Hier zagen we de Tempel van Aphrodite. Hier staan nu nog 14 zuilen overeind die men opnieuw heeft opgetrokken. Verder vindt je er het Odeon (concerthal) en de  thermen  van Hadrianus. Hierbij een beeld van een mannelijk torso. Verder lopend kwamen we bij de Agora een grote publieke markt -ontmoetingsplaats waar diverse zuilen nog overeind stonden en verder vele brokstukken. Er langs lopend kwamen we bij een heuvel waar we het geheel goed konden overzien. Niet ver weg was een halfronde theater met oorspronkelijk ca. 8.000 zitplaatsen die vrij steil waren. Een mooi theater met op het podium van de ene naar de andere kant een zuilenrij (ca.14 stuks) met drager.

Iets verder vanaf het plein lag de Sebasteion. Dit was een religieus heiligdom dat gewijd was aan de verering van de Romeinse keizers als goden. Hier was dat de keizerlijke Sebastos (Griekse equivalent van het Latijnse Augustus). Dit was een in deze tijd normaal in het Grieks sprekende gedeelte van het Romeinse Rijk. De belangrijkste delen van dit heiligdom waren een tempel en een lang plein, oost-west gericht. Het plein was 14 meter breed en had aan beide zijden twee drie verdiepingen tellende gebouwen met een lengte van 80 meter. Wat we nu nog zagen was een klein gedeelte van een van de gebouwen. Deze was verdeeld in drie horizontale secties met op de eerste verdieping nu nog een lange zuilengalerij (kolommen) van ruim 30 stuks. Op elke verdieping zie je een andere kolom stijl. Op de eerste verdieping Dorische, in het midden Ionische en op de derde verdieping kleinere halve Korinthische zuilen. Op de tweede en derde verdieping zagen we nog vele vaak mooie reliëfs (beeldhouwwerken) van mythologische scènes en leden van de keizerlijke familie.Dit was een mooie afsluiting van het bezoek aan Aphrodisias. We liepen terug naar de uitgang en gingen weer met de tractorwagen naar de bus. Daarna gingen we naar een klein plaatsje in de buurt waar we wat over de locale markt hebben gelopen. Veel groenten en fruit, maar natuurlijk ook vele andere artikelen. Er liepen regelmatig veelal oudere vrouwen in kleurige jurken en hoofddoeken. Hierna zijn we doorgereden naar Pamukkale. Hier vindt je een uniek landschap met kalkafzettingen en de antieke stad Hiërapolis ( Hieropolis ) een Unesco Werelderfgoed.

Kijk hiervoor op de desbetreffende pagina van Pamukkale -  Hiërapolis of ga naar de  start - indexpagina van Turkije.