Denali National Park - Vakantiebestemming.info

Amerika > Alaska Verenigde Staten
Healy - Denali National Park and Preserve
Wilderness Access Center - Denali Visitor Centre - Hondenkennel
Nadat we in Talkeetna een vliegtocht over de Alaska range met gletsjerlanding hadden gedaan gingen we naar Healy onze uitvalsbasis voor het Denali National park. Kijk voor informatie op de website van de National park Service.

Healy ligt op ongeveer 11 mijl (ca.17km) ten noorden van de ingang van Denali National Park and Preserve langs de George Parks Highway in Interior Alaska. We hadden onze overnachting buiten de plaats bij de White Moose Lodge. We hadden 2 hele dagen om het park te verkennen. Elke morgen kochten we wat eten in Healy waar diverse winkels o.a. supermarkt en een Subway waren. Hier kochten we enkele broodjes voor overdag en ontbijt.
In Denali National park hebben we een bustocht gemaakt vanaf het Wilderness Access Center op 0,5 miles. Het park is in het toeristenseizoen vanaf miles 15 alleen te bezoeken met behulp van verschillende bustochten die je kan maken met de groene shuttlebus of beige tourbus. Bij de tourbussen krijgt men uitgebreid informatie tijdens de reis en deze beginnen en eindigen op verschillende plaatsen rond de ingang van het park. Men blijft steeds bij dezelfde bus. Deze optie is aardig prijzig en de bussen zijn vrijwel hetzelfde.

Wijzelf hebben daarom een shuttlebus genomen waarvan we de buskaartjes bij het Wilderness Access Center kochten. We namen de tocht naar het Eielson Visitor Center miles 66, prijs 34 USD. Bij de shuttlebussen kan je als je wilt uitstappen bij elke (toilet) stop die men om de 1- 1 ½ uur maakt een andere bus pakken om verder of terug te gaan.

Het was een mooie rit met afwisselend weer, miezerregen, vooral bewolkt, einde van de dag iets zon. In het begin tot miles 15 Savage River vooral bossen, daarna riviergebied met verschillende brede rivierbeddingen, stop bij Teklanika Rest Stop miles 30. Daarna meer bergachtig en toendra met verschillende passen zoals de Sable Pass mile 37-43. Dit is het hoogste punt 3900 feet, en het enigste gedeelte waarbij het verboden is van de weg af te gaan vanwege de grotere hoeveelheden Grizzlyberen die hier rondlopen. Op de toendra lage begroeiing van de lage struikjes met bessen. Hier eten de Grizzlyberen - Noord-Amerikaanse ondersoort van de bruine beer van om hun wintervoorraad te halen. Tijdens de tocht hebben we ook geluk gehad om 4 beren te zien n.l. 1 met 2 jongen die op de grond lagen en 1 apart. Tevens zagen we enkele groepjes elanden, rendieren en tijdens maar vooral bij het eindpunt van onze bustocht bij Eielson Visitor Center grondeekhoorns. Hier hadden we 30-45 minuten de tijd om het bezoekerscentrum en omgeving te bekijken. Wijzelf bleven ook de gehele tijd bij dezelfde bus al hoeft dat niet per se. Na de stop reden we dezelfde weg terug. De totale rit duurde ca. 8 uur.
De tweede dag in het park hadden we voor ons zelf. We werden afgezet bij het Denali Visitor Centre bij 1,5 miles. We gingen eerst met een van de 3 gratis bussen in het park - Sled Dog Demonstration Shuttle naar de hondenkennel. Hier konden we de Alaska Husky’s een kruising tussen de Siberische Husky en lokale honden uit Alaska bekijken. Het is de ultieme sledehond die letterlijk en figuurlijk gemaakt is voor de sledehondensport. In het park gebruikt men de honden in het winterseizoen voor lange patrouille's in het park. Bij de kennel vindt je informatie over de werkzaamheden die de honden doen. Daarna kregen we een korte demonstratie lopend aan een sledekar.

Rond de Visitor Centre en Wilderness Access Center kan je diverse uitgezette wandelingen doen. Let wel op en maak geluid als je ergens loopt aangezien er regelmatig beren in het gebied zijn.

Wijzelf hebben er drie aan elkaar gekoppeld en zijn zo heel de dag onderweg geweest. Kijk op plattegrond voor diverse wandelingen in het park.
  • Rock Creek Trail – 3,8 km one-way Vanaf hondenkennel naar Visitor Centre. Iets hellende wandeling over goed asfalt pad door bosgebied met gevarieerde begroeiing en veel paddenstoelen, struikjes met bessen.
  • Mount Healy Overlook Trail – 4,3 km one-way back Een wat pittige wandeling want men gaat steeds bergopwaarts naar diverse uitzichtpunten op de berg Mount Healy. Eerst door sparrenbossen daarna via steilere haarspelbochten over de boomgrens. Het officiële einde van het parcours is niet de top van de Mount Healy maar een open plek met een prachtig uitzicht op het zuiden. Het is bijna altijd winderig hier. De top is wel te bereiken maar dit is niet zonder gevaar. Zelfde weg teruggelopen.
  • Horseshoe Lake Trail – 5,1 km roundtrip Deze liep door sparrenbossen over een spoorlijn over een hellend pad naar enkele meren o.a. Horse Shoe Lake en langs Nenana rivier. Zagen enkele beverdammen waaronder een grote die een meer in tweeën splitste. Bij een inham zagen we 2 bevers zwemmen die in dassenburcht verdwenen. Een ervan kwam aan land waar hij gras en ander groen ging eten vanaf een afstand van ca. 10m.